Gå til sidens hovedinnhold

23 år som musikklærer ved Lusetjern skole - takk for meg!

Innsendt

Det er både med sorg og glede at jeg takker for meg etter 23 år som musikklærer på Lusetjern skole.

Lusetjern skole er en 1.-7. barneskole, som ligger på Holmlia i Søndre Nordstrand bydel. Skolens motto er "læring og livsglede".

I løpet av de 23 årene har jeg vært opptatt av å se elevene. Gjennom sang og musikk har jeg forsøkt å skape glede i skolehverdagen.

Noen barn kan føle seg utenfor i skolen, men da har jeg opplevd at sang og musikkaktiviteter bidrar til glede og skaper godt fellesskap for og mellom elevene.

Jeg har ofte kommet syklende til skolen, og da har mange ropt MusikkMarit til meg og spurt når neste musikktime blir.

Å bli kalt MusikkMarit er en ærestittel, tenker jeg.

Jeg kom flyttende til Holmlia og fikk tildelt jobb ved Lusetjern skole høsten 1999. Første året ble jeg ansatt som allmennlærer, men etter at min lidenskap for musikk ble oppdaget, laget rektor en egen musikklærerstilling, som jeg har stått i siden den gang.

Jeg er utdannet både allmennlærer og har musikkutdanning fra musikkonservatorieavdelingen på Barratt Dues Musikkinstitutt og Norges Musikkhøgskole i Oslo.

Musikk opplever jeg er et eget språk, og det løfter elevene opp til å få motivasjon for skolearbeidet de andre dagene også. Sang og musikk påvirker skolemiljøet positivt. Elever blir glade.

Som musikklærer har jeg variert med ulike musikkaktiviteter og har forsøkt å bake musikk inn i alle fagene, det man kaller for tverrfaglighet .Når elevene synger matematikk-, KRLE-, samfunn- og engelske sanger og tematiserer sanger lærer elevene noe i hvert enkelt fag.

Elever som føler seg litt utenfor deltar med hele seg når de blir invitert inn i Carmen gjennom musiserende aktiviteter.

Lusetjern skole har i flere år hatt minoritetsspråklige elever som skal lære norsk. Musikk er et eget språk. Når elevene spiller djember med rytmer lærer de å lytte og kommunisere. Ord og begreper brukes bevisst ved hjelp av rytmer og sanger.

Musikkfagets plass i skolen.

Jeg opplever at musikkfaget har fått en mer sentral og større plass her på skolen.

Det gleder jeg meg over!

Flere steder jeg har jobbet tidligere, før jeg kom til Lusetjern, har jeg opplevd at musikkfaget har blitt plassert i en liten krok.

Når jeg nå slutter på Lusetjern skole, vet jeg at musikkfaget har blitt en del av skolens offentlighet og har en sentral plass i skolens liv.

Jeg er stolt av min egen arbeidsplass og takknemlig for å ha jobbet med så mange kunnskapsrike og varme kollegaer med ulik kultur og språk.

Som musikklærer har jeg blitt verdsatt og respektert av både kunnskapsrike og hyggelige lærerkollegaer. Og så har jeg hatt mange gode dialoger med foresatte og andre som har vært knyttet til skolen.

Jeg avslutter på Lusetjern skole i den tro at musikkfaget har vært med å styrke elevenes trivsel og læring.

Nå skal jeg begynne på en ny skole og fortsette å spre musikkglede i skolehverdagen.

Takk Lusetjern!

Både skolen, elevene og kollegaene har betydd enormt mye for meg og minnene vil alltid være levende.

Les også

Stolt musikklærer på Lusetjern som har fått tildelt Musikklærerprisen 2020