(Nettavisen) De siste månedene har alt blitt dyrere, både strøm, drivstoff og matvarer, og rentene har begynt å øke. Det er ikke bare i Norge det har blitt dyrere, men også i utlandet. Det ser imidlertid ikke ut til at det stopper solhungrige nordmenn som higer etter å komme seg på utenlandsferie etter to år med pandemi.

Og skal man på utenlandsferie og reise med fly eller båt, stikker man gjerne innom taxfree.

– Vin, sprit, tobakk og sjokolade er de klassiske taxfree-varene som reisende vet at de kan spare gode penger på taxfreehandelen, sier norgessjef Christoffer Reina for prissammenligningstjenesten Prisjakt.no til Nettavisen.

Billigere på nett

Prisjakt.no gjennomførte i mai en undersøkelse av prisene på 70 varer på taxfreebutikken på Gardermoen og 140 varer på Color Line.

70 prosent av varene som ble kartlagt hos Color Line og 66 prosent av varene kartlagt på Tax Free på Gardermoen er billigere i norske nettbutikker.

– Jeg tror det vil overraske mange, sier Reina.

Les tilsvaret fra Tax Free Norge og Color Line nederst i saken. De mener at resultatet av undersøkelsen ikke stemmer overens med slik prisbildet er i dag.

Selv synes han ikke resultatet er uventet, men mener dette beviser hvor viktig det er å sjekke om det faktisk er god pris på varen du vurderer å kjøpe.

– Gjør en prissammenligning. Ikke bare tenk at «dette er et godt tilbud» uansett hvilken butikk du er i, oppfordrer han.

Slik er taxfree-undersøkelsen gjennomført

  • Pristesten på «Color Hybrid» mellom Sandefjord og Strømstad ble gjennomført som «mystery shopping» 12. mai (uke 19) i år, og sammenlignet med priser fra norske nettbutikker via Prisjakt.no i slutten av mai (uke 21).

  • Testen av produktene på Tax Free på Gardermoen ble gjennomført på nett i uke 22, og sammenlignet med priser fra norske nettbutikker via Prisjakt.no samme uke.

  • På Oslo lufthavn inngår 70 produkter i studien, mens dobbelt så mange – 140 produkter – ble kartlagt hos Color Line.

  • Svært få av produktene var direkte sammenlignbare for både Oslo lufthavn og Color Line, da blant annet volum, størrelse på flasker og lignende varierer på disse utsalgsstedene.

  • Produktene er valgt fra en liste over de mest populære kjøpene i norske nettbutikker, innenfor følgende varekategorier: Sol-produkter, deodoranter, hudpleie, parfyme, hårprodukter, makeup, småelektronikk og Lego (sistnevnte kun Color Line).

  • Prisene ble sjekket mot norske nettbutikker, det vil si nettbutikker med norsk organisasjonsnummer og MVA-registrert i Norge.

  • Det er tatt forbehold om nye kampanjer, tilbud og endringer i prisbildet i sommer.

  • Merk også at det i noen nettbutikker kommer frakt i tillegg, som påvirker totalprisen.

Kilde: Prisjakt.no

Undersøkelsen viser at du på taxfreebutikken på Gardermoen måtte betale 80 prosent mer for Hugo Boss Deo Stick 75ml (245 kroner) enn den laveste prisen i en norsk nettbutikk (135 kroner) da testen ble gjennomført.

Pristesten viser også at Clarins Milky Boost Cream Foundation var mye dyrere på Tax Free på Oslo Lufthavn enn på nett, og prisen var 50 prosent høyere på Gardermoen (305 kroner) enn på nett (204 kroner).

(Saken fortsetter under bildet)

Det mest oppsiktsvekkende med prisforskjellene mellom norske nettbutikker og Color Line er ifølge Reina prisene på lego. Alle 12 lego-produktene Prisjakt testet var billigere på nett, og var i gjennomsnitt 14 prosent rimeligere.

Også på enkelte elektronikk-produkter, og parfyme- og velværeprodukter var det prisforskjeller på. Her er noen eksempler:

  • Øretelefonene Sudio Tolv Wireless In-ear var mer enn dobbelt så dyrt på Color Line enn på nett. Den rimeligste prisen på nett var 499 kroner, mens prisen hos Color Line var 1199 kroner.
  • Parfymen Issey Miyake L’Eau D’Issey det. (100ml) var 42,9 prosent dyrere hos Color Line (899 kroner) enn den laveste prisen i en norsk nettbutikk (629 kroner).
  • Parfymen Elizabeth Arden Green Tea Honey Drops Body Cream (500 ml) var 108 prosent dyrere på båten over til Strømstad (355 kroner) enn laveste pris i en norsk nettbutikk (170 kroner).

Merk imidlertid at sammenligningen av priser hos Color Line og norske nettbutikker ikke er utført samme uke.

– Urealistisk

I tillegg til pristesten har Opinion på vegne av Prisjakt.no utført en undersøkelse om taxfreehandel, blant annet har 1002 personer blitt spurt om følgende: hvor stor rabatt regnet i forhold til normalpris i norske nettbutikker forventer du når du handler i taxfreebutikken?

Undersøkelsen, som ble utført i midten av juni, viste at nordmenn forventer en rabatt på i snitt 28 prosent.

– Nordmenn har urealistiske forventninger til hva de kan spare ved å handle på taxfreebutikken, sier Reina i Prisjakt.no.

Han tror årsaken til at forbrukerne forventer så mye i rabatt, blant annet er fordi de forventer at skatter og avgifter er borte.

– I tillegg tenker mange gjerne at man får gode tilbud fordi taxfreebutikkene kjøper inn store partier med varer, men det gjør også norske nettbutikker, sier han.

Reina påpeker at du kan gjøre gode kjøp, og få rimeligere varer på taxfree enn på nett, selv om størsteparten av varene i denne prisundersøkelsen viste at det stort sett er motsatt.

– Hva tenker du om prisforskjellene dere fant?

– Det viser en styrke i de norske nettbutikkene, og det er gledelig for alle forbrukere, sier han.

– Feil

Representanter for både Tax Free Norge og Color Line reagerer på prisundersøkelsen.

– Testen av er full av feil, da den vurderer et øyeblikksbilde av alle andre nettbutikkers tilbudspriser opp mot våre ordinære priser, sier Haakon Dagestad, kommunikasjonssjef i Tax Free Norge, til Nettavisen.

Han mener testen er useriøs, og sier at flere av produktene i Prisjakts undersøkelse er rimeligere på Tax Free i dag, sammenlignet med den laveste prisen på norske nettbutikker (sjekket via Prisjakt.no). Han trekker fram blant annet Dior j’Adore edp 100ml, hvor han hevder prisen hos dem nå er 330 kroner lavere enn den laveste prisen hos norske nettbutikker (sjekket via Prisjakt.no). I Prisjakts undersøkelse var prisen hos Tax Free på Gardermoen høyere enn den laveste prisen man kunne finne via Prisjakt.no.

– Sammenligner man prisene våre opp mot ordinære priser hos butikker som Vita og Fredrik & Louisa vil vi være billigere, sier han.

Erik Brynhildsbakken, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, sier at de hele tiden søker å være konkurransedyktige for sine reisende.

– Vi tilbyr en besparelse på minst 20 prosent på parfyme og kosmetikk, og 30 prosent på klær og tilbehør sammenlignet med veiledende priser i Norge. For enkelte produkter og tilbud kan besparelsen mot veiledende priser også være langt høyere enn dette, sier han til Nettavisen, og legger til:

– Hos oss kan kundene være trygge på at de finner faste lave priser over tid, og møter i tillegg dyktige salgskonsulenter som gir gode råd og veiledning, sier han.

Strømkrisen: Kan skru av strømmen din i vinter

Svenske matpriser eksploderer: – Stiger til norsk nivå