Bane Nor har fortalt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) at de satser på å åpne Follobanen 20. januar, ifølge Aftenposten.
Opplysningene kommer fram i et dokument avisen har fått innsyn i.
Tirsdag var Bane Nors konsernsjef Gorm Frimannslund i møte med Nygård i forbindelse med problemene på Follobanen.
På pressemøtet i etterkant opplyste han at de satser på å åpne banen i løpet av januar, men ga ikke noen spesiell dato.
Follobanen har vært stengt helt siden den 19. desember på grunn av varmgang i et elektrisk anlegg.
Fakta om Follobanen
- 22 km nytt dobbeltspor for høyhastighetstog mellom Oslo og Ski
- Direktetog – tilrettelagt for ned til halvert reisetid
- Samspill med Østfoldbanen
- Gir dobbelt så stor tog-kapasitet Oslo-Ski
- Trafikk fra nye Ski stasjon gjennom Blixtunnelen etter planen fra desember 2022. (Noe sluttarbeid med ombygging av gammel tunnel inne på Oslo S avsluttes i 2023.)
- Blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørøstover fra Oslo
- Bygges for hastighet opptil 250 km i timen
- Omfatter totalt 64 km nye jernbanespor
- Prosjektet omfatter nytt moderne kollektivknutepunkt i Ski, viktige forbedringer på Oslo S, nytt spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
- Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km) i to tunnelløp (totalt 40 km)
- Første norske, lange jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp
- Boret med fire tunnelboremaskiner (18,5 km) – og ved sprengning drill & blast og drill & split (uten sprengning)
- Bygges ut samtidig fra fire (opprinnelig fem) anleggsområder
- Forberedende arbeid fra 2014/2015
- Prekvalifisering for prosjektets totalentrepriser (EPC) startet i 2013
- Kontraktstildeling fra februar 2015 til andre halvår 2016
- Hovedarbeid fra 2015
- Norges hittil største samferdselsprosjekt
KILDE: Bane Nor