Bøler-jenta Tora (14) døpte elbåten som skal plukke søppel i Indre Oslofjord

ENGASJERT I MILJØ: Bøler-jenta Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene lærer å håndtere Pelikan 2 sammen med båtfører Odin Kjønaas. Alle funksjoner er digitalisert. Båten kan plukke søppel en hel dag på vannet før batteriet må lades.

ENGASJERT I MILJØ: Bøler-jenta Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene lærer å håndtere Pelikan 2 sammen med båtfører Odin Kjønaas. Alle funksjoner er digitalisert. Båten kan plukke søppel en hel dag på vannet før batteriet må lades. Foto:

Av

Oslofjordens nye attraksjon ble døpt torsdag av gudmor og Bøler-jenta Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene. Pelikan 2 er verdens første elektriske miljøbåt av sitt slag og skal sørge for å holde Indre Oslofjord mest mulig fri for søppel.

DEL

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen inviterte til dåp. Han takket Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV), som bygget båten på oppdrag for Oslo Havn. Båten skal plukke søppel i Indre Oslofjord.

Gudmor Tora Elgsaas gratulerte med båten, og var opptatt av at det om noen år kan være mer plast enn fisk i havet.

— Det er de voksnes ansvar å overlevere friske og sunne fjorder til de neste generasjonene. Det er utrolig bra at Oslo Havn går foran og viser at vi faktisk kan benytte oss av miljøvennlige alternativer, sa Tora Elgsaas, før hun helte alkoholfri champagne med et øsekar på båten. Dåpen fant sted på Honnørbrygga foran Oslo Rådhus.

Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap, sier i en kommentar at hun vil gratulere Oslo med Pelikan 2, verdens første el-miljøbåt av sitt slag.

— Det er bra og viktig at Oslo Havn jobber aktivt for å nå målene i byrådets handlingsplan for en nullutslippshavn. Pelikan 2 gir Oslo et renere havnebasseng, samtidig som vi reduserer utslipp. Jeg gleder meg til å se båten i aksjon på fjorden, sier byråden.

KLAR FOR BRUK: Elbåten Pelikan ll skal sørge for mindre søppel i Indre Oslofjord.

KLAR FOR BRUK: Elbåten Pelikan ll skal sørge for mindre søppel i Indre Oslofjord. Foto:

Nytenkning

Styreleder Roger Schjerva sa at Oslo Havn er på god vei til å nå målet om 85 prosent utslippsreduksjon innen 2030, og gradvis bli en nullutslippshavn.

— Oslo Havn har gjort et omfattende arbeid for å bli nullutslippshavn på sikt. Jeg er stolt av båten. Det er viktig at noen går foran. Slik utvikles teknologien så flere kan ta den i bruk. Takk til Grovfjord Mekaniske Verksted som bygget båten og til de ansatte i Oslo Havn bidro til å utviklet den. Jeg ønsker at byens innbyggere får glede av båten, sa Roger Schjerva.

Daglig leder Bård Meek-Hansen ved Grovfjord Mekaniske Verksted takket Oslo Havn for det gode samarbeidet.

— Pelikan 2 er et resultat av felles utvikling. GMV velger komponenter, setter sammen systemer og utvikler software. Vi skal nå bygge en serie med batteribåter. Under uttesting av Pelikan 2 hadde vi besøk av hvithvalen Hvaldimir. Han forelsket seg i båten og lå mellom skrogene i timevis og kommuniserte med ekkoloddet. Det trigget hans interesse for å plukke søppel. Hvalen gikk ned på bunnen og hentet opp søppel til oss, fortalte Meek-Hansen.

Artikkeltags