(Avisa Oslo): Brua har stått der siden 1926, da Østensjøbanen åpnet som en trikkelinje mellom Vålerenga og Oppsal. Brua krysser både Alnaelva og Hovedbanen.
– Nå skiftes brua ut med en ny, moderne bru tilpasset Østensjøbanens fremtidige trasé gjennom den nye Hellerudtunnelen, forteller prosjektleder Henning Johnsen i Sporveien.
Sporveien bygger ny trasé for T-banen mellom Brynseng og Hellerud. Dagens bratte oppoverbakke erstattes med tunnel på rundt på 400 meter.
I starten av juni var det buss for bane i to uker i forbindelse med prosjektet. Nå blir det en ny periode, men den blir vesentlig kortere.
Selve rivingen av brua, som innebærer at den skjæres løs og løftes vekk, før den kuttes opp i mindre biter og fraktes vekk, vil skje søndag 9. oktober. Da blir det buss for bane.
Østensjøveien stenges mellom Nils Hansens vei (ved Kripos) og Jernbaneveien (rundkjøringen ved Olsen) fra morgenen fredag 7. oktober til og med tirsdag 11. oktober.
Veiene Fagerlia og Brynsengfaret, som krysser under brua, vil også bli stengt.
Når brua er fjernet, startes arbeidet med å bygge den nye brua.

Snart lys i tunnelen på nye Østensjøbanen. Det skal feires!
