Bommen flytter bare trafikken til andre småveier

OMDISKUTERT: Bommen ved Steinerskolen har bedret forholdene for Solveien-beboere, men gitt økt trafikk andre steder.
Foto: Aina Moberg

OMDISKUTERT: Bommen ved Steinerskolen har bedret forholdene for Solveien-beboere, men gitt økt trafikk andre steder. Foto: Aina Moberg

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Trafikktelling viser tydelig at prøveprosjektet med bom i Solveien og stenging av Vingolfveien og Erling Schiøtz vei, gir økt trafikk på andre veier i nærområdet.

DEL

NORDSTRAND: Det er Bymiljøetaten (BYM) som har gjennomført tellingen (se faktaboks) i uke 34 i 2014 og uke 11/12 i 2015 med varighet én uke på hvert sted.

– Tiltaket har bedret forholdene for beboere langs Solveien, men bidratt til økte ulemper langs andre veier. Mange av småveiene er ikke bedre egnet til å avvikle gjennomgangstrafikk enn Solveien. Totalt sett er ikke trafikken over Nordstrandsplatået redusert, skriver BYM i sin konklusjon etter tellingen.

– Trafikkøkning i Seterliveien, Kastellbakken og Cappelens vei gjør at bare deler av Solveien er helt avlastet for gjennomgangstrafikk. I nordre del av Solveien er det fortsatt gjennomgangstrafikk. Forbi Nordstrand skole er økt trafikk uheldig i forhold til trafikksikkerhet for elevene, skriver Bymiljøetaten.

LES OGSÅ: Naboer fortviler etter flytting av betongklosser

– En svært dårlig jobb

Arve Edvardsen, leder av bydelsutvalget (BU), er krass i sin kommentar etter å ha lest rapporten fra BYM.

– Min hovedinnvendig er at Bymiljøetaten har gjort en svært dårlig jobb. Uten bom i krysset Solveien/Bekkelagsveien er ikke stengingen effektiv nok. BYM har hele tiden vært imot prosjektet, et dårlig utgangspunkt for å planlegge en mest mulig effektiv løsning. BU har nå derfor bedt Byrådet etablere stenging i nevnte kryss. Da kan stenging i Vingolfveien og Erling Schiøtz vei fjernes, sier Arve Edvardsen til Nordstrands Blad.

LES OGSÅ: Bydelsutvalget ber byrådet om nok en bom i Solveien

Ber om tettere dialog

Bydelsdirektør Per Morstad sier bydelen har relativt tett dialog med Bymiljøetaten rundt trafikkforholdene både i Sæterkrysset og Solveien.

LES OGSÅ: Ingen planer om flere bommer

– Prosjektet i Solveien er en veldig vanskelig sak som BYM prøver å finne gode løsninger på. Det er ikke lett å både effektivt stanse gjennomgangstrafikk i Solveien og samtidig ivareta alle beboere, sier Per Morstad, og fortsetter:

– Jeg ber om at BYM fremover får enda tettere dialog med bydelsadministrasjonen og bydelsutvalget for å finne den mest mulige skånsomme løsningen for alle. En løsning som BU ønsker og som er bekreftet og vedtatt av Bystyret, sier bydelsdirektøren.

– Prosjektet må stoppes

Kristian Gøbel, leder av trafikkomiteen ved Munkerud skole, følger tett med på det som skjer i Solveien-prosjektet.

– Etter å ha lest Bymiljøetatens rapport kan vi ikke skjønne annet enn at prosjektet må stoppes/utsettes, og at man heller må søke til løsninger som gjør noe med det faktiske problemet, sier Kristian Gøbel i en kommentar til Nordstrands Blad.

LES FLERE SAKER FRA NORDSTRANDS BLAD HER:

Tok farvel med Samuel Steinmann, fange nummer 79231

Nordstrandvilla gikk for fem millioner over takst

Legger nye kabler fra Abildsø til Oppsal

Artikkeltags