Linje 3-rehabilitering i rute

På Bøler T-banestasjon legges det ned nye dreneringsrør.

På Bøler T-banestasjon legges det ned nye dreneringsrør. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Det ser lyst ut for kollektivtrafikantene langs linje 3. Oppgraderingen går foreløpig som den skal.

DEL

BØLER: Rehabiliteringen på T-banens linje 3 mellom Hellerud og Skullerud ligger godt an til å bli ferdig som planlagt.

– Vi holder fremdriften, sier prosjektsjef i Sporveien Arnt Jørstad.

Den 3. april 2016 skal hele strekningen åpnes igjen. Inntil da er det satt opp buss for bane fra Helsfyr til Mortensrud. T-banelinje 3 har blitt erstattet av buss 3B, mens bussrutene 71E og 76 har fått et forsterket tilbud.

Strekningen som skal rehabiliteres er 6 kilometer lang og det er satt av 800 millioner kroner i budsjettet til arbeidet som skal gjøres.

Roligere for naboer

Nå er det bare få måneder igjen før det største og mest omfattende arbeidet er ferdig. Det betyr mindre støy for naboene langs T-banelinja.

– Det vil fortsatt være litt støy, men ikke like mye som det har vært til nå. I slutten av juli er vi ferdig med det største sprengningsarbeidet, sier Jørstad.

Fornøyde passasjerer

Ruters pressekontakt Trond C. Brekke forteller at Ruter mener de møter passasjerenes forventninger til kollentivtransporten og linje 3s erstatningsrute.

– I juni var kundetilfredsheten på 97 prosent, sier han.

Dette viser kundeundersøkelsen som er gjort på reisende som benytter seg av erstatningstilbudet linje 3B.

– 97 prosent er bare marginalt lavere enn snittet på 99 prosent, som var snittet på linje 3 frem til erstatningstilbudet kom i april, sier Brekke.

Har løst kø-utfordringer

Brekke forteller at etterspørselen fra trafikanter i kollektivtrafikken er som forventet. Han legger til at det er både positive og negative tilbakemeldinger etter linje 3 stengte i april.

– De negative tilbakemeldingene går mest på kø i Østensjøveien, hvilket vi var klar over. Etter å ha vurdert mange ulike kjøretraséer er det dagens rute som er den beste med tanke på kø-utfordringene, sier Brekke.

Effektivt arbeid

For å gjøre arbeidet så billig og effektivt som mulig har byggherren Sporveien valgt å rehabilitere hele den 6 kilometer lange strekningen på én gang, i stedet for å dele arbeidet opp i bolker. Slik gjorde de da Lambertseterbanen skulle moderniseres i 2013.

– Den gangen ble det unødvendig mye kostnader ved ned- og opprigging så mange ganger, i stedet for å sette opp alt på en gang. Nå ønsker vi å jobbe så effektivt som mulig, sier Jørstad.

Sikkerhetshensyn etter uhell

I slutten av juni skrev Osloby om tunnelbor som gjennomhullet Østensjøstua barnehage. Jørstad forteller at Sporveien og entreprenør AF Gruppen har vært i kontakt med barnehagen etter uhellet skjedde. Nå arbeider de i dette området etter barnehagens stengetid.

– Det er i området rundt barnehagen det er minst mellomrom mellom bakken og tunnelen, men vi har tatt sikkerhetshensyn i området etter uhellet skjedde, sier Jørstad.

Les også:

7. april stenger T-banens linje 3 i ett år.

T-banen får dobbelt så mange avganger til Bergkrystallen.

Åpningen av Lambertseterbanen.

Les flere saker fra noblad.no.

Artikkeltags