Gå til sidens hovedinnhold

Bygg Manglerudtunnelen nå!

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Stortingsvalget betyr mye for hvordan Norge skal styres de neste fire årene. Men for Oslo Sør vil resultatet av valget bety spesielt mye for ett viktig prosjekt – Manglerudtunnelen. FrP er det eneste partiet som konsekvent har støttet tunnelprosjektet, fra bydelsutvalgene og bystyret opp til Stortinget.

FrP har kjempet for Manglerudtunnelen og prosjektet E6 Oslo Øst i lang tid allerede. De siste fire årene sikret vi at det kom inn i Nasjonal Transportplan som ble lagt frem av daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i 2017. I den ble det også avsatt penger til planlegging.

Like før byggestart stakk Arbeiderpartiet, SV og MDG kjepper i hjulene for prosjektet. Byrådet i Oslo, inkludert partiet som hadde gått til valg på å realisere prosjektet, gjorde alt de kunne for å hindre bygging av Manglerudtunnelen.

FrP tok opp kampen for tunnelen i Oslo bystyre. Samtidig hadde prosjektet også solid støtte blant FrPs stortingsrepresentanter. Beskjeden fra FrP har hele tiden vært krystallklar, bygg Manglerudtunnelen!

Etter at FrP gikk ut av regjeringen i 2019 har Høyre, Venstre og KrF vist en tafatt og passiv holdning til prosjektet. I stedet for å ta et oppgjør med den håpløse motstanden fra byrådet, har de brukt den som en unnskyldning for å skrinlegge prosjektet.

Da Stortinget behandlet forslaget til ny Nasjonal Transportplan før sommeren i år var FrP igjen det eneste partiet som ville ha E6 Oslo Øst og Manglerudtunnelen inn i planen. Vi fremmet to forslag som ville sikret fremgang i prosjektet.

I det første forslaget ba vi regjeringen prioritere utbygging av E6 Oslo Øst i første seksårsperiode av planen og starte arbeidet med statlig plan for prosjektet. Gjennomføring av regulering med en statlig plan ville gjøre det mulig å sette i gang byggingen uten at byrådet kunne legge nye hindringer i veien for tunnelen. Det fikk kun FrPs stemmer.

Det andre forslaget var en håndsrekning til Høyre, Venstre og KrF som hevdet de ikke ville prioritere byggingen grunnet manglende lokal forankring. I forslaget satte vi derfor som en forutsetning at prosjektet etter lokalvalget i 2023 hadde lokal tilslutning. Men det var tydeligvis ikke tilstrekkelig, og også dette forslaget fikk kun FrPs stemmer.

FrP vil aldri gjøre knefall for den ideologiske bil-fiendtligheten som har fått åpent spillerom i byrådet med Ap, SV og Mdg. Vi vil heller ikke gjøre som Høyre, Venstre og KrF, og bruke venstresidens uvilje som unnskyldning for å slippe å prioritere Manglerudtunnelen.

Befolkningen øst i byen har etterspurt Manglerudtunnelen i mange år. Ingenting understreker dette behovet bedre enn at både boliger, skoler og barnehager ligger tett inntil veien. Nylig viste også en rapport fra Bydel Østensjø at en av bydelens kommunale barnehager ligger i rød sone, både for støy og luftforurensning på grunn av nærhet til veien.

FrP står sammen med befolkningen, ikke minst barna på Manglerud. Vi trenger handling. Byggingen av tunnelen kan ikke vente lenger. Stortingsvalget avgjør om prosjektet blir en realitet. En stemme til FrP 13. september er den eneste måten velgerne kan påvirke slik at den livsviktige Manglerudtunnelen blir realisert.