Svar fra Ruter på leserinnlegg om ekspressbuss fra Abildsø

Av
DEL

DebattPå vegne av folk på Abildsø ber Erik Martinussen om ekspresslinje fra Abildsø til Oslo sentrum. Det er forståelig. Alle ønsker å reise raskt og forutsigbart, og Ruters mål er å tilby så høy grad av bevegelsesfrihet som mulig.

Ruter jobber hele tiden med å forbedre tilbudet. Vi gjør ruteendringer flere ganger i året for å øke effektiviteten og imøtekomme etterspørsel.

Vi vil at flere skal bruke kollektivtrafikken. Samtidig skaper det utfordringer vi må forholde oss til. Bjørvika og Oslo sentrum har ikke plass til flere ekspressbusser i rushtid. Flere av tilbudene som eksisterer i dag er nødvendige for å kunne gi pendlere med lange reiser et akseptabelt tilbud, som eksempelvis fra Drøbak, hvor reisetiden er på nesten en time.

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: 

Ruter feilinformerer om Abildsø-bussen 

Martinussen har rett i at jeg brukte rutetabellen som eksempel. Men det oppstår tidvis kø i trafikken, som ofte er overbelastet inn mot sentrum. Dette skaper forsinkelser både på linje 70 og andre linjer.

Tall fra mars 2019 viser at det i morgenrushet i snitt tok 23 minutter å ta bussen fra Abildsø til Tollboden. Den høyeste reisetiden som ble registrert var på 33 minutter. Over 20 % av alle reiser om morgenen tok mindre enn 21 minutter, 60 % under 24, mens en fjerdedel tok mellom 24 og 27 minutter. 2 % brukte over 30 minutter. Utenom rush tok reisen i snitt 19 og et halvt minutt, og 85 % av avgangene tok under 21 minutter.

Dette er tall vi ikke er fornøyd med. Selv om de fleste reisene i rush må sies å ha akseptabel reisetid tar en relativt stor andel av reisene nesten en halvtime, og noen få tar mer. Det er frustrerende å komme for sent til barnehagehenting eller et viktig jobbmøte fordi bussen blir et kvarter forsinket.

Mange steder finnes det ingen kollektivfelt og bussene er sårbare for uforutsigbare hendelser. I mars hadde 297 av 4315 avganger mer enn 10 minutters forsinkelse mellom Skullerud og Nationaltheatret. Til sammenlikning hadde linje 74 (Mortensrud – Jernbanetorget – Mortensrud) 505 forsinkelser av totalt 3506 avganger. Linje 81 (Rådhuset – Fløysbonn – Rådhuset) hadde 170 av totalt 2480.

Det gjør det ikke noe mindre frustrerende å oppleve forsinkelser for folk på Abildsø å vite at andre linjer sliter med tilsvarende utfordringer, men det gir en indikasjon på hvor utfordrende trafikkbildet kan være i Oslo og Akershus.

Erik Martinussen skriver at 70-bussen ligger på klagetoppen hos Ruter. Det er riktig at linjen har omtrent like mange klager som tilsvarende linjer.

Forslaget om ekspressbuss på Abildsø har blitt diskutert i Ruter. Vi tar situasjonen på linje 70 på alvor og vil løpende vurdere løsninger som kan forbedre reisetiden.

Også en ekspressbuss vil være sårbar for rushtidsforsinkelser. Det er rundt Ryen og Bjørvika de største forsinkelsene er. I tillegg er vi kjent med at det vil komme mer tunnelarbeid i Oslo i tiden fremover, blant annet i Vålerengatunnelen i 2020.

Slik vi ser det er et ekspressbusstilbud dessverre ikke en god løsning.

Knut-Martin Løken

Kommunikasjonsrådgiver i Ruter

Oslo

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags