Hvor skal vi lade elbilen? Å bygge om strømnettet så det tåler framtidas transportløsninger bør være et felles løft!

LADING: Nå som elbilrevolusjonen endelig kommer er det viktig at vi har nok ladeplasser, skriver MDGs Einar Wilhelmsen i dette innlegget. Illustrasjonsfoto: Nina Schyberg Olsen

LADING: Nå som elbilrevolusjonen endelig kommer er det viktig at vi har nok ladeplasser, skriver MDGs Einar Wilhelmsen i dette innlegget. Illustrasjonsfoto: Nina Schyberg Olsen

Av
DEL

LeserbrevStadig flere får seg elbil, men hvor og hvordan skal man lade den?

Oslo kommune skal bygge ut massevis av ladepunkter framover, og vi i Østensjø MDG har bedt om at bydelsadministrasjonen hjelper til med å finne egnede steder.

Nå som elbilrevolusjonen endelig kommer er det viktig at vi har nok ladeplasser, og vi vil ha mange av dem i vår bydel.

Samtidig er det viktig at vi legger de offentlige ladeplassene på rett sted. Det er dumt å skape mer trafikk på skoleveien, eller ved barnehagen. Derfor er det viktig og også tenke seg litt om. Derfor tror vi det er lurt å bruke kunnskapen i bydelen, som kjenner hele Østensjø godt.

Nå som mange vil ha elbil kan mangel på ladeplass gjøre at folk ikke kan ha elbil like vel. Heldigvis er det opprettet en egen støtteordning fra Klimaetaten i kommunen som ditt borettslag kan søke på. Og så bygger som sagt også kommunen ut offentlige ladestasjoner. Det finnes også kommersielle aktører som bygger hurtigladere.

Likevel er det mye arbeid igjen å gjøre. En del steder, for eksempel i garasjelag, krever elbillading av mange elbiler ofte større oppgradering av det lokale strømnettet. Dette kan bli veldig dyrt, så dyrt at man lar være.  Her mangler det gode ordninger.

Å bygge om strømnettet sånn at det tåler framtidas transportløsninger bør være et felles løft, som ikke bare skal finansieres av privatpersoner eller kommunen.

Jeg mener derfor at også staten har et stort ansvar for å legge til rette. Det blir helt feil når garasjelag ikke kan ha elbilading fordi det er for dyrt. Det er for dårlig at det ikke finnes en statlig ordning for å støtte kostnadene med elbil-lading i borettslag og garasjeanlegg. Dette er et stort løft som ikke kommunene kan bære alene.

Her må statlige Enova på banen! Enova får ett øre av hver kilowatt-time du og jeg bruker. Disse pengene må tilbake til folk, sånn at alle som vil kan bytte ut diesel/bensinbilen med en elbil.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags