Holtetkrysset må oppgraderes!

HOLTET: Hroar Møthe etterlyser snarlige tiltak for å sikre Holtet-krysset. Arkivfoto

HOLTET: Hroar Møthe etterlyser snarlige tiltak for å sikre Holtet-krysset. Arkivfoto Foto:

Av
DEL

Meninger Holtetkrysset er et av Oslos farligste kryss.

Etter vårt dokumenterte misforhold mellom reguleringsplanens intensjon og utbyggernes prosjekter, sendte vi et innbyggerinitiativ til bystyret i mai 2010. Bystyret besluttet ikke å støtte forslaget. Det ble nedstemt.

Bystyrets alternativ var å vurdere den trafikale situasjonen i «Holtetkrysset» som følge av «knutepunktfortettingen» og vedtok å utføre en trafikkanalyse.

Etter bystyrevedtaket 19.05.2010, har presset på infrastrukturen økt ytterligere grunnet:

• Omreguleringen av Kongsveien 82 fra allmennyttig formål til boligformål, det gir økt bil og persontrafikk.

• Trikkestallen øker aktiviteten og blir verksted og base for 50 % av bytrikkene, det gir 45 % økt antall trikkepasseringer.

«Holtetfortettingen» skulle bli forbilledlig, men hva fikk vi?

• En ikke utført trafikkanalyse.

• En ikke forbedret infrastruktur.

• En fortetting ikke i henhold til reguleringsplanens intensjon og ordlyd.

• Reguleringsplanens bestemmelse om Kongsveien som miljøgate er neglisjert!

• Utbyggere støttet av PBE endrer reguleringsplaner med politikernes velsignelse.

• Lokaldemokratiets og Byantikvarens protester og innsigelser blir ikke hørt.

• «Marienlunden grøntareal» er omgjort fra minnelund til parkeringsplass.

• «Juletretomta grøntareal» er omgjort til parkeringsplass for biler og brakkerigger.

• EBY foreslår nå å bebygge «Juletretomta grøntareal» med en 5 etasjers blokk!

Hvorfor kvalitetssikrer ikke bystyret fortettingsprosjektene? Når man «bryter inn» og endrer et bomiljø, må grunnlaget for endringen være basert på en konsekvensanalyse. Boligen, en av menneskers tre viktigste pilarer, krever at en byutvikling beriker bomiljøet, ikke raserer det! Utbyggernes mål er maksimal fortjeneste. Arkitektenes mål er selvrealisering. Infrastrukturen er ikke deres problem. Denne organiseringen utvikler ikke en harmonisk, integrert byutvikling.

Bystyrets vedtak, å utføre en trafikkanalyse, må utføres! Vi beboere vil ha et godt og trygt bomiljø!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags