Oslo Høyre: Vårt T-baneforslag gir et bedre kollektivtilbud i hele Oslo

Høyres lilla-farvede nye bane dekker større deler av indre by enn byrådets grønne forslag.

Høyres lilla-farvede nye bane dekker større deler av indre by enn byrådets grønne forslag. Foto:

Av
DEL

LeserbrevOslo Høyre har nettopp lansert vårt forslag til ny T-banetunnel.

Vi foreslår en ny forbindelse mellom Carl Berners plass og Majorstuen med t-banestasjoner på Sagene, øvre Grünerløkka, Ullevål sykehus og Bislett.

De som reiser fra Lambertseter og Mortensrud kobles på den nye banen gjennom en egen forbindelse fra Ensjø til Carl Berners plass.

Det gir flere avganger fra alle stasjonene i ytre by og mulighet for reise med t-banen til flere steder i indre by. Mange vil spare mye reisetid på å slippe å bytte mellom t-bane, buss og trikk.

Ny t-bane påvirker byutviklingen

Det er utvilsomt behov for økt kapasitet i t-banesystemet til å håndtere passasjerveksten i Oslo.

I første omgang vil et nytt signalsystem øke kapasiteten i t-banesystemet med mellom 20 og 25 %. Deretter vil trengsel i dagens tunnel gjennom sentrum begrense muligheten for å øke antall avganger på alle t-banens linjer. Det er derfor behov for ny tunnel mellom øst og vest. Erfaringene viser samtidig at nye t-banestasjoner er en drivkraft for utvikling av arbeidsplasser og boliger.

Når vi bygger t-bane må vi derfor også ta hensyn til hvordan banen vil påvirke byutviklingen og dermed reisemønstrene i Oslo i fremtiden.

Større nettverk av t-banelinjer

Ap-byrådets forslag til ny t-banetunnel tar ikke hensyn til dette og handler ensidig om å øke kapasiteten til Stortinget stasjon med en tunneltrasé som slynger seg rundt den vi allerede har.

En ny tunnel nesten parallelt med dagens tunnel vil føre til at enda flere arbeidsplasser presses inn langs Karl Johans gate. Det er ikke særlig fremtidsrettet og gir små muligheter for å utvikle nye sentrumsområder.

Høyre ønsker en mer fremtidsrettet trasé som knytter større deler av det sentrale Oslo til t-banenettet. Da blir t-banesystemet og kollektivtrafikken til et nettverk av reisemuligheter, som mange kjenner for eksempel fra Londons t-banenett.

Smartteknologi på mobiltelefonen har også gjort det enklere å planlegge kollektivreiser og overganger i slikt nettverk.

Høyre ser t-bane og jernbanetilbudet i sammenheng

Det er viktig å huske på at ny jernbanetunnel under Oslo sentrum mellom Skøyen og Oslo S uansett vil øke kollektivkapasiteten med økte muligheter for å bytte mellom tog og t-bane både på Skøyen, Nationaltheatret og Oslo S.

Valg av t-banetrase må sees i sammenheng med den nye jernbanetunnelen.

Vi ber om at Høyres alternativ utredes slik at bystyret deretter kan gjøre et informert valg mellom ulike alternativer. Fordi prosjektene henger sammen og byrådets arbeid med Fornebu-banen er nesten tre år forsinket, vil en slik utredning heller ikke påvirke når spaden kan stikkes i jorda.

Den nye t-banetunnelen er sannsynligvis den største samferdsels- og byutviklingsgrepet i Oslo de neste 50-100 årene. Da bør vi legge til rette for at innbyggerne kan diskutere alternativene før beslutningen tas.

Eirik Lae Solberg

Oslo Høyres byrådslederkandidat

Oslo

Følg på: Facebook

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags