Nei til stengning av Kåres Vei - ja til et tryggere nabolag for alle!

KÅRES VEI: En stenging av Kåres vei vil påvirke alle andre nærliggende gater negativt, skriver Cathrin Blitzner Møller. Foto: Kristin Trosvik

KÅRES VEI: En stenging av Kåres vei vil påvirke alle andre nærliggende gater negativt, skriver Cathrin Blitzner Møller. Foto: Kristin Trosvik

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

DebattI løpet av de siste 14 årene har ønsket om å stenge Kåres vei blitt tatt opp igjen flere ganger i lokalpolitikken, av det som for oss andre synes som sneversynte ildsjeler. Hver gang har de fått et godt begrunnet nei, men de bare fortsetter med å presse på, selv etter generøse tilbud om miljøgate.

LES OGSÅ: Kåres vei stenges for gjennomkjøring

Saken har utviklet seg til å bli svært belastende for beboere i nærliggende gater. Det oppleves frustrerende og splittende for et ellers hyggelig nabolag, at noen jobber så sterkt for et initiativ som vil påvirke alle andre negativt.

Hva med skolebarna i nærliggende gater - skal de få en farligere skolevei for at barna i Kåres vei skal få en tryggere? Skal andre gater tåle mer trafikk og støy, så beboerne i Kåres vei kan nyte fred og ro?

Hele området lider under den samme trafikkbelastning som Kåres vei, de fleste andre gater i langt større grad. Omkring 600 passerende biler i døgnet er ikke mye sammenlignet med de fleste andre gater i området. Problemet med gjennomfartstrafikk i området må behandles i en helhet, ikke basert på hvilken gate som roper lengst og høyest.

LES OGSÅ: Nå kan et privatforslag endre alt

Jeg kan overhodet ikke gjenkjenne måten Kåres vei beskrives som en gjennomfartsåre for taxi- og tungtrafikk. Alle i området er godt kjent med at Steingrims vei er mest belastet, og det er også her majoriteten av taxier og tungtransport kjører. Trafikkmålinger i området viser at det ikke er grunnlag for å stenge Kåres vei, og at andre gater er langt mer belastet.

Det fremstår som at man i Kåres vei velger å utnytte MDG sin posisjon til sin fordel. Nguyen Berg serveres en sak som gir en illusjon av effekt og som hun kan bruke som gladsak. Den faktiske virkelighet er dog at stengningen ikke medfører noe grønt løft i lokalområdet, men bare forflytter problemet til andre gater. Området i sin helhet vil få mer trafikk, utslipp, støy og lavere trafikksikkerhet. Saken er så langt fra en solskinnshistorie som det kan bli for alle som bor i nærliggende gater.

LES OGSÅ: Bydelen vil ikke stenge Kåres vei

At samferdselsbyråden nå har ”sendt en bestilling” om at gaten skal stenges er forunderlig i seg selv – hvor ble den demokratiske prosessen av? Har ikke dette blitt nedstemt igjen og igjen de siste 14 årene? Jeg skulle ønske Nguyen Berg kunne finne seg et annet lokalområde å ødelegge for å sikre seg en presedens – sak for fremtidige beslutninger. Vi vil alle ha en grønnere by, men den blir dessverre ikke grønnere av å flytte rundt på trafikken. Det gir absolutt ingen miljøgevinst, kun god PR for MDG, å kjempe slike saker.

Jeg lurer på om Nguyen Berg kunne tenke seg å stille i avisen med en sak som dekker konsekvensene av hennes beslutning? Hun kan godt få stå og holde mine tre små barn i hånden, mens 3800 biler i døgnet suser forbi i Steingrims vei, og kjenne på hvordan det føles. Hun kan også gjerne få prøve å sende dem over gata for å leke med vennene sine, geleide dem mellom parkerte biler og hjelpe dem til å treffe luken mellom biler som suser forbi i 50 km/t – uten fotgjengerfelt.

I de 5 årene vi har bodd her har jeg fått levert 2 døde katter på døren og sett vår egen familiehund bli meid ned og drept. Sistnevnte bilist stoppet ikke. Sannsynligvis på grunn av så høy fart at han/hun ikke enset dunket i panseret og skrikene fra fortvilte vitner. Jeg har vitnet flere bilulykker med skadeomfang og utallige nesten-ulykker. Det setter ting i perspektiv.

LES OGSÅ: Bydelsutvalget snur i Kåres vei-saken

Åpningen av Reveskogen Friluftspark var et samlende og flott øyeblikk for hele nabolaget. Det står i sterk kontrast til denne kampsaken, som føles som et slag under beltestedet for godt naboskap, samhold og en tryggere trafikksituasjon for alle.

Vi må stå sammen i lokalområdet og jobbe for bedre trafikksikkerhet og mindre gjennomgangstrafikk i alle gater. Hvor mange ganger skal flertallet av beboere (290 underskrifter mot stengning i 2014) måtte kjempe mot et forslag som forringer situasjonen for langt de fleste? Det er opplagt at det er en mye bedre løsning om vi kunne stå sammen for hele lokalområdet vårt – og tenk så hyggelig stemning det ville ha blitt!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags