Heller bro for sykkel enn tunnel for trikk

Høyres forslag til sykkelbro vil tar syklistene trygt ned til Bjørvika, istedet for byrådets forslag som er sammen med bilene og trikken i Oslogate

Høyres forslag til sykkelbro vil tar syklistene trygt ned til Bjørvika, istedet for byrådets forslag som er sammen med bilene og trikken i Oslogate Foto:

Av
DEL

LeserbrevMiljøpartiet De Grønne kritiserer Høyrei Nordstrands Blad 14. mars for å ha luftige ideer rundt sykkelfeltproblematikken i Kongsveien.

Vi i Høyre ønsker å gi syklistene en tryggere og bedre sykkelvei til sentrum for en langt lavere pris enn byrådets tunnelforslag. Det er mer problematisk at byrådet, som MDG er en del av, ubetinget går inn for den aller dyreste måte å bygge et sykkelfelt på, nemlig å lage tunnel til trikken i stedet.

Høyre ønsker å gi syklistene et trygt alternativ til dagens situasjon ved å etablere en frittstående gang/sykkelbro utenpå Kongsveien fra Konghavn VGS og kople denne til eksisterende broelement over Østfoldbanen videre ned til sykkelveien ved Middelalderparken.

Denne løsningen blir langt billigere enn de minimum 400 mill. byrådets trikketunnel vil koste. Hensikten med å gå ut mot tunnelforslaget er at vi ønsker å få byrådet til å utrede dette alternativet, slik at vi kan få et godt og trygt tilbud til syklistene uten at det koster altfor mye penger.

Selvsagt skal fortauet og veibanen i Kongsveien rustes opp samtidig, dette kan gjøres samtidig med at sykkelbroen bygges, hvis det er praktisk for prosjektet.

Men det er også andre viktige momenter i denne saken som MDG, AP og byrådet tydeligvis ikke har tenkt på:

1. Tunnelløsningen innebærer at syklistene blir ført ned til Oslo gate som ikke har sykkelfelt, men som har trikkeskinner som skal krysses. Høyres sykkelbro-løsning knyttes til eksisterende trygge sykkel/gangvei langs vannspeilet i Middelalderparken.

2. Høyres løsning innebærer gjenbruk av eksisterende broelement over Østfoldbanen, som anslagsvis ville koste 25 mill. kr å rive.

3. Høyres løsning innebærer en mye bedre adkomst til Bjørvika og Sørenga.

4. I tillegg vil de reisende med trikken få med seg utsikten hele veien ned, slik vi har hatt siden Ekebergbanen ble anlagt for over 100 år siden.

Vi er overbevist om at dette kan bli rimeligere, samtidig som det gir en bedre reiseopplevelse for alle og at syklistene vil komme raskere og tryggere frem.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags