Tre grunner til å stenge Kongsveien for biler

KONGSVEIEN: Johannes Buverud mener Kongsveien uten biler er et bra forslag fordi det vil gi flere syklende, mindre gjennomgangstrafikk over Nordstrand og et tryggere Holtet-kryss.

KONGSVEIEN: Johannes Buverud mener Kongsveien uten biler er et bra forslag fordi det vil gi flere syklende, mindre gjennomgangstrafikk over Nordstrand og et tryggere Holtet-kryss. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

debatt1. Sykling: Mye av grunnen til at folk på Nordstrand ikke sykler til jobb, er fordi de opplever at Kongsveien er utrygg. Å stenge Kongsveien for biler vil gi en tryggere sykkelvei til og fra byen for oss på Nordstrand. Det vil også bli attraktivt for folk fra sentrum å sykle til Skulpturparken, Ekebergrestauranten etc. Med el-sykkel er bakken ikke noe problem for de som av ulike grunner ikke velger vanlig sykkel. Videre har mange byer el-bysykler, noe som burde være ideelt i Oslo. Med en trygg sykkelvei til og fra sentrum, vil det være naturlig å endelig få dette tilbudet også til Nordstrand.

2. Gjennomgangstrafikk: Svært mange av de bilene som kjører Kongsveien daglig kommer utenbys fra og velger å kjøre over Nordstrand for å spare tid. Dette ser man blant annet på køene som går sydover på ettermiddagen over Nordstrand, Ljan og Hauketo og videre ut på E6 og E18. En stenging av Kongsveien vil medføre at mye av gjennomgangstrafikken på Nordstrand forsvinner, noe jeg tror alle på Nordstrand vil sette pris på.

3. Holtet-krysset: Dette er i dag et svært uoversiktlig kryss rett ved Bekkelaget barneskole med en farlig blanding av skolebarn, biler, trikker og syklister. Det er foreslått forskjellige løsninger, som alle vil være kostbare. En stenging av Kongsveien vil helt eliminere behovet for å gjøre noe med Holtet-krysset.

LES OGSÅ:

Revurderer trikketunnel i Kongsveien

Slik kan Ekebergparken holdeplass bli

- Et alternativ som har blitt foreslått er å sykle langs trafikken i Mosseveien, ta sykkelheis opp Karlsborgveien (som forøvrig ikke er en god løsning i seg selv), og så sykle i trafikk videre opp Kongsveien. Denne løsningen er nok ikke det som skal til for å få folk over på sykkel, og adresserer heller ikke de to andre overnevnte punktene.

- Med trikkens planer om kapasitetsøkning i årene fremover, vil denne kunne ta av for økningen i passasjertallet som naturlig vil komme ifm en stenging av Kongsveien. Og ved å droppe den foreslåtte løsningen med å legge trikken i tunnel, vil de som reiser kollektivt fortsatt kunne nyte den fine utsikten oppover Kongsveien.

- Av forskjellige årsaker må det fortsatt være mulig å kjøre til Kongshavn, Ekebergrestauranten etc., noe det selvfølgelig må lages en løsning for. Dette kan løses ved å for eksempel gjøre trikketraseen fra Gamlebyen til Ekebergparken kjørbar i forbindelse med utbedringene som uansett er planlagt.

- Jeg har forøvrig full forståelse for at noen må kjøre bil også på Nordstrand og at disse vil få litt lenger reisetid enn i dag. Jeg tror allikevel at disse vil bli i såpass mindretall, og at sett under ett vil en stenging av Kongsveien være en god og langsiktig løsning som vil være positivt for Oslo og i særdeleshet for miljøet på Nordstrand.

LES OGSÅ:

Slik skal Café Utsikten gjenåpnes

Holtet-krysset ble "nytt" i påsken

Store planer for Holtet

Nå skal nye Holtet trikkebase bygges

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags