Trafikkproblemene i Kongsveien: Tid for handling, ikke mer utredning

(Innsendt bilde)

(Innsendt bilde)

Av
DEL

LeserbrevJeg har brukt trikk to ganger om dagen og kjørt bil, syklet, løpt og gått på rulleski flere ganger i uken på strekningen Ekebergparken – Oslo Hospital de siste 15 årene. Jeg har observert de trafikale utfordringene cirka 11.000 ganger.

Etter flere års utredning av ulike alternativer, støtter nå byråden en løsning for alle trafikantgrupper som er ferdig planlagt og klar for bygging.

LES OGSÅ: Trikketunnel i Kongsveien kan bli en realitet allerede neste vinter

Men som det fremgår av et debattinnlegg i Nordstrands Blad 11. april ønsker ikke Høyres Pia Farstad von Hall og Arve Edvardsen noen handling nå. Etter flere tiår med problemer i Kongsveien, vil de ha enda en utredning, noe som vil føre til minst to års ytterligere utsettelse av en løsning.

De fremstiller planen som foreligger som et sykkelprosjekt til 400 millioner. Det er feil.

Trikkestrekningen er den eneste på Ekebergbanen som ikke er oppgradert, og det må gjøres uansett. Pris 150-200 millioner. Altså ikke et sykkelprosjekt.

Veibanen er i ferd med å rase ut. Den må også oppgraderes uansett. Altså ikke et sykkelprosjekt.

Fortauet er i en elendig forfatning og alt for smalt selv for fotgjengere som møtes. Altså ikke et sykkelprosjekt.

Krysset mellom Kongsveien og veien til Ekebergrestauranten som går over trikkelinjen er også en utfordring i dag som blir borte ved løsningen som foreligger.

Høyre, Frp og Venstre vekslet mellom å ha byråd for Miljø og samferdsel fra 2000 til 2015 uten at noe ble gjort på strekningen. Nå har vi heldigvis en byråd fra MDG som viser gjennomføringsevne for en løsning for ALLE trafikantgrupper.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags