Er sykkelveiprosjektet i Langbølgen mangelfullt utredet? Ikke hugg trærne!

LANGBØLGEN: Bymiljøetaten skal lage sykkelfelt i Langbølgen, noe som innebærer felling av trær. Illustrasjon: Bymiljøetaten

LANGBØLGEN: Bymiljøetaten skal lage sykkelfelt i Langbølgen, noe som innebærer felling av trær. Illustrasjon: Bymiljøetaten

Av
DEL

debattDet er varslet protestaksjoner mot sykkeltraseen i Langbølgen. Traseen krever at trær skal felles og parkeringsplasser skrotes. Folk er forbanna og fortvila.

Det lugger for sykkelveieprosjektet i Langbølgen akkurat nå. Prosjektlederen i Bymiljøetaten må belage seg på å vente med anleggsarbeidene til 2020. Det som ikke er på plass er nødvendige grunnerverv, altså å kjøp av eiendom i Gamlehagen og Munkelia borettslag. Det tar sin tid. Og blir dyrt.

Det er ikke undersøkt hvilken konkret miljø- og klimaeffekt sykkelveien vil ha. Det er for eksempel ikke beregnet hvor mye oksygen trærne som skal felles gir fra seg, hvor mye CO2 de spiser, eller hva mindre biltrafikk vil bety for CO2-utslippene. Er disse mengdene i balanse? Vil biltrafikken gå ned? Det blir jo bedre plass til bilene når syklistene henvises til egne traseer! Hvor mye CO2-utslipp vil selve anleggsarbeidene forårsake? Hva med utslippene når det skal bygges et parkeringshus som erstatning for tapte parkeringsplasser? Det har heller ingen tenkt på.

Bymiljøetaten håper i beste fall på anleggsstart i høst. Planen om hvilke trær som skal felles er på plass, får jeg opplyst. Nye trær vil bli plantet for å erstatte de gamle. Vi vet jo alle hva det betyr. Det vil ta mange, mange år å få nye trær opp i samme størrelse som de som felles.

Hvilke etat vil prøve å beregne reduksjonen av biltrafikk som følge av sykkelveien? For hvis det ikke blir noen særlig reduksjon, hvilken klimaeffekt vil da dette prosjektet ha? Utover å håpe på at flere sykler?

Jeg skrev et innlegg om samme sak i 2014. Jeg var redd for en ”tremassakre” i Langbølgen. Vakre høye bjerketrær er en grønn støyskjerm mellom bilene og Langbølgen fra det gamle kjøpesenteret forbi kirken og ned mot Nordstrandsveien.

Ingen på Lambertseter har bedt om sykkeltraseen. Den planlegges for å overoppfylle kommunens ambisøse plan om et sammenhengende sykkelveinett. Trafikktellinger i Oslo har vist hvor liten andel av befolkningen som sykler i Oslo. Nye sykkelveier øker knapt andelen. Dette er en politikk for de yngre og spreke, for de glade syklister. Vi trenger flere sykkelveier i sentrum og langs tungt trafikkerte veier, absolutt. Men det er lov å bruke hodet. Jeg sykler mye selv, jeg, på Lambertseter også, men trenger ingen egen trasé. Det går fint å sykle i veien. Spar trærne og legg ned dette miljøfiendtlige prosjektet i Langbølgen, vær så snill!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags