Nye sykkelfelt på Oppsal

Haakon Tveters vei mot Skøyenkroken

Haakon Tveters vei mot Skøyenkroken Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Bilene må vike for nye sykkelfelt i Østensjø - først ut er Oppsal, var overskriften i en artikkel i Nordstrand Blad 5. november. Bymiljøetaten (BYM) ønsker å starte arbeidet med tosidig sykkelfelt i Haakon Tveters vei mellom Skøyenåsveien og Skøyenkroken i 2021. Det betyr at 80-90 parkeringsplasser forsvinner.

Bymiljøetaten sendte våren 2019 et nabovarsel til beboere langs Haakon Tveters vei om at det ville bli bygget sykkelfelt. Det kom over 70 høringssvar, de fleste negative og kritiske.

Bymiljøetaten hadde forlengst bestemt seg

Først 20. mai i år ga BYM en offisiell oppsummering av høringsinnspillene. Det er en skandaløs skjev og usaklig redegjørelse BYM gir av nærmere 60 kritiske innspill. Det eneste som nevnes er at noen mener at tiltaket er unødvendig og dårlig bruk av offentlige midler. De mange innspill med saklige og godt begrunnede spørsmål og merknader er ikke kommentert. Heller ikke de som fortvilet spør om de nå må selge leiligheten og flytte til et sted med parkering har fått noe svar.

Manglende konsekvensutredning og medvirkning

BYM avviser i sin oppsummering at det er behov for konsekvensutredning eller trafikkanalyse. Arbeiderpartiet mener BYM burde ha redegjort for hvordan ulempene og belastningen for beboere som mister sin parkeringsplass ble vurdert mot fordelene som syklister får av sykkelfeltene. BYMs avvisning av en slik redegjørelse er et klart brudd på kravene til en åpen og demokratisk saksbehandling i Oslo kommune.

I byrådserklæringen heter det: Bydelene og innbyggerne skal involveres i arbeidet.[ med sykkelfelt]. Kravet til medvirkning av innbyggerne er ikke blitt oppfylt.

Midlertidig parkeringsløsning

BYM forteller i oppslaget i Nordstrand Blad at de "har vært åpne for en midlertidig parkeringsløsning" på tomten ved siden av bensinstasjonen. Det er et forslag fra SV, MDG og de borgelige partier i bydelsutvalget. En svært midlertidig løsning. Tomten skal brukes av det nye sykehjemmet på Oppsal. Arbeidet starter opp i 2021 ifølge plan for nye sykehjem i Oslo.

Sykkelfelt i Haakon Tveters vei. Et prestisjeprosjekt

I Sykkelstrategi for Oslo står det at et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkel. Før sykkelveien mellom Ytre ringvei og Østensjøveien blir sammenhengende, gjenstår to lange strekninger.

Arbeiderpartiet mener at opparbeiding av sykkelvei mellom Skøyenåsveien og Skøyenkroken må utstå inntil alt er klart for bygging av sykkelvei langs hele strekningen Østmarkveien fra Hellerudveien og Haakon Tveters vei til Østensjøveien.

Bymiljøetatens planlagte sykkelfelt vil ikke få flere til å velge sykkel. Det er et rent prestisjeprosjekt. Formålet er å vise at etaten har anlagt 150 meter med nytt sykkelfelt i 2021.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags