Nye trikkeruter deler byen i to

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Konsernsjef i Sporveien og tillike leder av Oslos trikkeprogram, blir i avisen 8. oktober "varm innvendig" når trikken kjører forbi huset hans på Holtet. Det er en god del andre, inkludert trikkeførere jeg har snakket med, som synes at den delingen av byen som Sporveien nå har klart å lage, ikke deler den følelsen.

For å føre både rute 19 og den nye rute 13 gjennom "paradegaten" Eufemia via Operaen og nye Deichmann, samt boligområder der nok de fleste beboerne arbeider sentralt, og legge ned rute 18, har en tatt fra Nordstrandsplatået og gamle Oslo den direkte tilgangen til Bussterminalen, Sentralstasjonen, Oslos to største sykehus og begge universitetene. Pasienter, studenter og sykepleiere med barnevogn får værsågod pendle mellom de to mest trafikkerte stasjonene i byen i morgen- og ettermiddagstimene.

Noen synes det er bra at en nå kan komme til Nationaltheatret, og glemmer at rute 19 alltid har stoppet der. I avisen uken før uttalte Hellesjø at en "ikke fjernet skinnene i Schweigaardsgate, slik at en i fremtiden kunne tenke på å kjøre den gamle traseen igjen". I dagens avis nevnes det at det ikke kan bli aktuelt før Storgata er ferdig, men gravingen i Storgata har jo hittil ikke vært noe problem for ruten i Schweigaardsgate.

Men når Sporveien derimot nå fjernet skinnene i Oslogate, uten å legge inn en sporveksel, er nok det alternativet "en saga blott". Samferdselsbyråd Berg mener at dette er "noe en blir vant til", men vi andre mener at dette er en elendig "miljøbasert" samferdselspolitikk. Dette har vi stemt på og dette betaler vi for!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags