Sykkelvei på Oppsal: Arbeiderpartiet vil ha en annen løsning.

Haakon Tveters vei mellom Skøyenåsveien og Skøyenkroken

Haakon Tveters vei mellom Skøyenåsveien og Skøyenkroken Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Gateparkering forsvinner, var overskriften i en artikkel i Nordstrand Blad om bygging av en sykkelvei på Oppsal. Bymiljøetaten ønsker å starte arbeidet med tosidig sykkelfelt i Haakon Tveters vei mellom Skøyenåsveien og Skøyenkroken i 2020. Det betyr at 80-90 parkeringsplasser forsvinner. Det er stor lokal motstand mot dette forslaget.

Bystyret har vedtatt å bygge en tosidig sykkelvei i Østmarkveien fra Hellerudveien og i Haakon Tveters vei. Det forutsetter omregulering og erverv av tomter langs halvparten av denne sykkelveien. Det er en prosess som vil ta lang tid og medføre store kostnader. Det foreligger ingen planer om dette nå. Likevel vil Bymiljøetaten anlegge sykkelvei der det er svært lite behov.

Bymiljøetaten sendte våren 2019 et nabovarsel til beboere langs Haakon Tveters om at det ville bli bygd en sykkelvei. Det kom cirka 70 høringssvar, 49 var negative, 8 kritiske med et annet forslag og 3 positive. Bymiljøetaten har ikke lagt fram noen oppsummering og vurdering av høringsuttalelsene. Det er ikke foretatt noen konsekvensanalyser. Spørsmålene mange har stilt i sine uttalelser er ikke besvart.

De som fortvilt spør om de må selge bilen eller selge leiligheten for å flytte et sted der bilen kan parkeres, venter fortsatt på svar fra etaten.

Oppsal Arbeiderpartilag og Østensjø Arbeiderlag avholdt derfor et åpent møte 3. februar der innbyggere på Oppsal kunne få svar på spørsmål de har til planene om sykkelvei. Miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad og Bymiljøetaten ble invitert til å holde et innlegg på møtet og svare på spørsmål. Ingen av dem ønsket å komme.

Det var cirka 80 personer til stede på møtet. Styreleder Lars Hertaas i Oppsal Borettslag var i sitt innlegg på møtet meget kritisk til planene og til Bymiljøetatens saksbehandling. Han mente at belastningene og ulempene for beboere som mister sin parkeringsplass er vesentlig større enn ulempene for de syklister som ikke får en tosidig sykkelvei mellom Skøyenåsveien og Skøyenkroken.

Oppsal Arbeiderpartilag og Østensjø Arbeiderlag reagerer på måten invitasjonen til et åpent møte ble behandlet av byråden for miljø og samferdsel og av Bymiljøetaten.

Vi reagerer også på Bymiljøetatens saksbehandling. Krav til medvirkning av innbyggere er ikke blitt oppfylt. Det er klare brudd på vel kjente regler og retningslinjer for kommunal saksbehandling.

Derfor går vi inn for at bydelsutvalget treffer følgende vedtak i møtet 17 februar:

Bydelen mener at opparbeiding av sykkelvei mellom Skøyenåsveien og Skøyenkroken må utstå inntil nødvendige omreguleringer og tomteerverv er gjennomført og alt er klart til en samtidig bygging av sykkelvei langs hele strekningen Østmarkveien fra Hellerudveien og Haakon Tveters vei til Østensjøveien.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags