Byrådet gjør hverdagen vanskeligere for byens borgere

Byrådslederen på besøk (artikkelforfatteren til høyre)

Byrådslederen på besøk (artikkelforfatteren til høyre) Foto:

Av
DEL

LeserbrevRaymond er en flink politiker og en hyggelig fyr. Bildet er fra hans besøk hos oss i bydel Nordstrand. Han har likevel et overordnet ansvar for byrådets politikk herunder byutvikling.

Vi er alle enige om begrensning av bilbruk i sentrumsområdene til tross for at Oslo antakelig er den hovedstaden i verden med størst andel elbiler.

En andel som stadig vokser takket være vekslende regjeringer som over tid har subsidiert utslippsfrie biler i avgiftspolitikken.

Byrådet i Oslo har imidlertid gått mye lenger: I midlertidig parkeringsnorm for ytre by har de for første gang i historien introdusert maksimaltall for parkeringsplasser. Innenfor en gangavstand på 500 m fra en T-banestasjon innebærer dette i praksis at bare halvparten av nye leiligheter får parkeringsplass. (Knutepunkter, stasjonsnære områder og utviklingsområder)

Hvordan blir hverdagen for en familie som skal bringe barn til barnehage og skole og hente dem etter arbeidstid? Skal de bruke sykkel? I regn og snø? Eller anskaffer de egen bil likevel og parkerer i omkringliggende boligveier? Og hva med eldre som nærmest er avhengig av bil for å komme seg rundt?

Det er ikke bare boliger som rammes, men også næringslivet der det nå konsekvent reguleres med underdekning av parkeringsplasser (60 prosent av tidligere norm). Det vil kunne innebære redusert kundegrunnlag for nye butikker.

Oslo Høyre vil støtte opp under bildelingsløsninger, men det vil likevel være behov for mange å kunne disponere egen bil.

Fra Høyres program: «Utarbeide en parkeringsnorm for indre og ytre by som sikrer tilstrekkelig med parkeringsplasser for biler i nye prosjekter. Det er et mål å få beboerparkering bort fra gateplan til parkeringskjellere.»

Ja, det er smart å begrense unødig personbilbruk der kollektivtransport er et like godt alternativ. Det er også smart å legge til rette for sykkel, noe også miljøpartiet Høyre har satset på i tidligere byråd. Det betyr ikke at politikerne skal gjøre det vanskeligere for alle de som av ulike grunner er helt avhengig av bil for at hverdagen skal mestres.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags