Ruter forstår ikke alvoret på linje 70

Det er store forsinkelser på linje 70 i rushen.

Det er store forsinkelser på linje 70 i rushen. Foto:

Av
DEL

LeserbrevI et leserbrev 14. mai forsøker Ruter å svare på hvorfor det ikke er behov for ekspressbuss fra Langerud, Abildsø og Smedberg. Gjennomgangsmelodien er at mange ander busser også er forsinket. Men eksemplene Ruter kommer med viser bare at Ruter ikke forstår situasjonen vår. For eksemplene er verken relevante eller sammenliknbare.

Ruter sier det også er forsinkelser på linje 81 til Fløysbonn og linje 74 fra Mortensrud. Men det er forskjell på busser som har til hovedformål å bringe folk raskt til sentrum, og såkalte matelinjer som knytter bydelene sammen. Rute 70 er av den første kategorien, linje 81 og 74 er av den andre kategorien. Fløysbonn ligger nær Kolbotn stasjon, som betjenes av både ekspressbusser og tog til sentrum. Ingen på Fløysbonn tar derfor 81 for å komme seg til sentrum om morgenen. Prinsdalen dekkes også av linje 81, men først og fremst som en matelinje til Hauketo. Buss fra Prinsdal og tog videre til sentrum, tar ikke lengre tid enn vi bruker med linje 70 fra Abildsø, selv om avstanden er mer enn den dobbelte.

Linje 74 er matelinje mellom Mortensrud, Lamberter, Holtet, som alle har raskere, alternativ om man skal til sentrum. Fra Ekeberg Camping fins alternativ i form av linje 34, og både linje 34 og 74 tar raskeste vei til byen fra Ekeberg.

Som vi ser er ikke sammenlikningene spesielt relevante. Det synes derfor som om Ruter ikke har forstått det unike ved vår situasjon. Det understrekes av at de bruker et planlagt arbeid i Vålerenga-tunellen som et argument mot å legge en ekspressbuss gjennom Operatunellen, i en helt annen bydel. Langerud, Smedberg og Abildsø er et tett befolket område, der en stor del av befolkningen pendler til sentrum hver dag. Likevel fins ingen alternativ til linje 70.

Ruter kommer videre opp med en del tall som skal vise at 70 egentlig ikke er så forsinket. Men så lenge Ruter ikke har forklart hvordan de har definert rushtiden, er tallene egentlig umulig å kommentere. Det vi som bruker bussen hver dag registrerer, og som Ruter selv dokumenterer, er ekstremt lav punktlighet og store forsinkelser. Og det gjelder ikke bare til byen, slik Ruter later til å tro. Det gjelder også tilbake fra sentrum, med forsinkelser i Konowsgate, Plogveien og i Ryenkrysset. Operatunellen er åpenbart raskere. Tunellen tar normalt 3 minutter å kjøre. Selv i rushen er tunellen langt raskere.

Ruter forstår ikke hva som er situasjon på Abildsø, Langerud og Smedberg. Forsinkelsene legger til rette for bilkjøring og mer kork. Enebakkveien, som går forbi Abildsø skole, har allerede en en døgntrafikk på 10.000 biler, like mye som mange motorveier. Ifølge VPOR for Skullerud er det planlagt flere tusen nye boliger i bydel Østensjø. Det er beregnet å gi en årlig vekst i trafikkmengden på 20 prosent. Dette må tas på alvor. Det er kritisk behov for en ekspressbuss fra denne bydelen, og Ruter har et samfunnsansvar i forhold til å få det til. Vi ber Ruter bevise at de tar situasjonen ved å invitere oss på møte for å drøfte en løsning.

Erik Martiniussen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags