Nå er sykkelplanen her

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

debattOslos bystyre har vedtatt en ny sykkelplan, med forslag til hele 530 km med sammenhengende sykkelveinett.
 

De ti siste årene før det rødgrønne byrådet tok over ble det bygget 1,5 km sykkelvei i året. Manglende sykkelveier gjorde at de som ville sykle hadde blitt presset ut av gata og opp på fortauet, ofte til fotgjengernes fortvilelse. Det føltes ikke lenger hverken trygt eller komfortabelt å sykle.

I 2015 synes bare 16 prosent at Oslo var en bra by å sykle i, og kun én av hundre synes at det var OK for barn og gamle å sykle i byen vår.

Dette gjør vi nå noe med. De to siste årene har vi bygget 20 km sykkelinfrastruktur, og i år øker vi til 15 nye kilometer. Resultatene lar ikke vente på seg. Årets holdningsundersøkelser viser en dobling i antall mennesker som mener at Oslo er en god og trygg by å sykle i.

I bydel Østensjø har vi allerede fått på plass en del ny sykkelinfrastruktur i bydelen, og mye mer er på vei. Det kommer nye sykkelfelt både i Østmarksveien, Skullerudveien og i Sandstuveien i år. Og snart, etter mange og lange forsinkelser, kommer også Statens vegvesen i gang med sykkeltiltak i Enebakkveien.

Iblant får jeg spørsmål om det ikke er skummelt å sykle i Oslo. Mange sier at de ikke tør å sykle dit de har lyst. Det mangler tilrettelegging, og det er for mye trafikk. Folk er fratatt friheten i hverdagen til å kunne bevege seg fritt dit de vil. Mange synes ikke det er trygt på la unga sykle til treninga, og derfor kjører de dem. Sykkeltilrettelegging handler om frihet i hverdagen, om friheten til at barn, voksne og eldre skal kunne bevege seg dit de vil, uten å være redd.

Vi kan ikke bygge sykkelveier overalt. Derfor må vi også gjøre gatene tryggere, slik at folk også kan sykle i boligområdene der det er lite trafikk. Derfor ruller byrådet tiltak som reduserer farten og trafikken. Over hele byen bygges det tryggere kryss, farten settes ned og det kommer opp fartsdumper. Vi får tryggere skoleveier, og det blir mulig å trille til korpsøvinga med tverrfløyta i sykkelveska. Alle vinner, med lavere fart og færre biler får vi mindre støy og tryggere og triveligere bomiljøer for både barn og voksne

Bystyrets nye sykkelplan for Oslo beskriver det sykkelnettet som skal til for at alle som bor i byen vår, enten de er 8 eller 80, skal kunne trygt sykle dit de har lyst, når de har lyst. Selv med den farten vi holder nå vil det ta mange år å få det på plass, for tidligere byråd har etterlatt oss et enormt etterslep. Vi i Miljøpartiet de Grønne kommer vil fortsette å prioritere mennesker over høy fart på biler og vil love å bygge ut sykkelveiene i planen så fort vi kan.

Les mer om lokale sykkelveier og sykkelfelt her!

Einar Wilhelmsen

Leder i Oslo MDG

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags