Høyres tunnelløsning gir et T-banetilbud for fremtiden

Av
DEL

LeserbrevByrådet har konkludert med at det beste for kollektivtrafikkavviklingen i Oslo er en ny T-banetunnel i sentrum nesten parallelt med dagens fellestunnell.

Da må man spørre seg;

hva var spørsmålet hvis svaret er å bygge en tunnel som nesten ikke tar opp nye trafikanter; som skal bygges i Oslos vanskeligste grunnforhold; som trolig er den dyreste løsningen man kan tenke seg; som ikke gir bedret fleksibilitet i T-banenettet; som ikke fører til kortere reisetid for særlig mange reisende og heller ikke avlaster andre store køfylte trafikkårer?

Det er ikke lett å forstå hvorfor det rødgrønne byrådet og KVU Oslo-navet har konkludert slik.

Det er derfor Høyre ønsker å se på andre løsninger; løsninger som gir gode svar på alle de kravene som er satt til utviklingen av T-banesystemet.

Ved å gå for Høyres løsning vil man oppnå mye og unngå mange negative effekter ved byrådet/KVU Oslo-navets løsning.

Spesielt vil Høyres løsning bedre tilbudet for de som bor i sørøstlige og østlige bydeler, og det vil bedre totaltilbudet vesentlig tidligere enn ved byrådets forslag, ved at Høyre går inn for å bygge både Ensjøsvingen og Volvatsvingen.

Nye linjer i Høyres forslag vil kunne gå via Carl Berner til Ringen slik at man slipper å bytte T-bane ved Tøyen for å komme til f.eks. Storo eller Nydalen.

Man kan kjøre direkte fra østlige linjer til Fornebu uten å vente på ny sentrumstunnel. Man kan kjøre T-bane fra f.eks. Tveita til Grorud uten å kjøre via sentrum. Og man kan komme til Ullevål Sykehus, Øvre Grünerløkka eller Sagene uten å bytte transportmiddel underveis når en ny T-bane ved Ring 2 er ferdigstilt.

Høyres løsning avlaster dagens Fellestunnell ved å kjøre deg direkte (nesten) dit du skal. Det er vesentlig for de fleste som vurderer kollektivtrafikk som en måte å komme seg til og fra jobb eller fritidsaktiviteter.

Høyres løsning avlaster dessuten trafikken på både Ring 3 og Ring 2, noe som både vil gi betydelige miljøgevinster og mer effektiv avvikling av trafikken for de som fortsatt er avhengige av bil i Oslo, slik som håndverkere som skal inn og ut eller gjennom byen flere ganger om dagen eller barnefamilier som må hente og bringe i barnehage og skole.

AP´s kronargument ser ut til å være at en ny utredning vil ta tid. Men Høyres løsning er delvis allerede utredet; f.eks. er både Volvat- og Ensjøsvingen del av den utredningen som er gjort i KVU Oslo-navet; og er kostnadsberegnet til samlet ca 1/10 av ny fellestunnel gjennom sentrum.

Dessuten; det viktigste å få på plass i Oslo nå er nytt signalanlegg på T-banen; som vil øke kapasiteten med ca 25%.

Kanskje det kunne være fornuftig å se på dette istedet for å kritisere konstruktive forslag til hvilken løsning som kan fungere best for Oslos innbyggere på lang sikt? 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags