Etter ni år er det på tide at vi setter i gang med ny T-banetunnel for hele byen

Ruters forslag til ny tunnel

Ruters forslag til ny tunnel Foto:

Av
DEL

LeserbrevAt vi trenger en ny t-banetunnel er det liten tvil om. Kapasiteten er sprengt. Det er ikke plass til å kjøre flere vogner gjennom dagens fellestunnel. Da må vi bygge nytt for at enda flere skal kunne reise effektivt og miljøvennlig med t-banen i Oslo.

Etter ni år med utredninger har Ruter kommet med sitt forslag til hvor tunnelen bør gå. Alternativet de har lagt fram vinner fordi det er den tunnelen som gir flest nye reisende, gir kortest reisetid for flest mulig, og best bidrar til miljøvennlig byutvikling i Oslo.

Utredningene har foregått i to store runder, som startet med nær hundre ideer, som ble redusert til tolv forslag. Ut av dette kom det tre finalister som ble grundig utredet. Det er vinneren av denne finalen AP-byrådet nå foreslår at skal bygges.

At Høyre kaller det Arbeiderpartiets forslag til tunnel er nok først og fremst et retorisk grep for å prøve å dekke over at tunnelen har blitt utredet av våre fremste fagfolk.

Ruter har stått i spissen for utredningen. Denne tunnelen blir anbefalt av Samarbeidsrådet, som foruten Ruter består av Sporveien, Statens Veivesen, Bane Nor, Jernbanedirektoratet, Plan- og Bygningsetaten, Bymiljøetaten og Byantikvaren.

Utredningen har blitt kvalitetssikret av uavhengig konsulenter som anbefaler å bygge tunnelen. Dette er definitivt ikke et forslag Arbeiderpartiet har trukket opp av hatten en sen nattestime, dette er et prosjekt som er utarbeidet av noen av landets fremste fagmiljøer.

Høyre har lansert et alternativt forslag de nå ønsker å bruke noen år på å utrede. Det er et forslag som ligner på noen av alternativene som ble sjaltet ut i prosessen mot å finne den beste tunnelen. De nådde ganske enkelt ikke opp fordi disse alternativene ikke tar folk dit de reiser oftest.

Høyres forslag vil føre til at flere folk må bytte for å komme dit de skal. Når flere må bytte, går også reisetida opp. Og når reisetida går opp, blir t-baneturen mindre attraktiv for de reisende. Det er akkurat det motsatte av det vi som er opptatt av miljøvennlig og effektiv transport bør ønske oss.

Det er underlig å lese Høyre skrive at Ruters forslag ikke tar innover seg hvordan den nye tunnelen vil påvirke byutviklingen. Dette er nemlig et av hovedargumentene til ekspertene som har utredet hvor tunnelen bør gå.

En ny tunnel som går via en sentrumsstasjon er den som best vil bidra til boligbygging og arbeidsplasser i hele byen. Årsaken er egentlig ikke så komplisert. Det er nettopp fordi den er så mye mer attraktiv å reise med, at den bidrar til best byutvikling. Det blir en tunnel som gjør områder som Lambertseter, Skullerud og Oppsal mer attraktive, sammen med alle de andre t-banestasjonene vi har rundt i byen.

Høyres forslag er en tunnel som først og fremst er bra for de som allerede bor innenfor Ring 2, Ruters forslag er til beste for hele Oslo.

En ny t-banetunnel vil være et stort løft for kollektivtrafikken. Etter ni år med utredninger er det på tide at vi setter i gang. Oslo trenger denne tunnelen.

Andreas Halse

Miljøpolitisk talsperson, Oslo Arbeiderparti

Følg på: Twitter

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags