Byrådet bruker 409 millioner på sykkelvei!

Slik ser den nye Oslotrikken foreløpig ut.

Slik ser den nye Oslotrikken foreløpig ut. Foto:

Av
DEL

debattDet finnes ikke noe bedre enn samfunnsengasjert ungdom, fortsett med det Adrian Gran von Hall!

Jeg syntes Adrian har helt rett i at penger ikke gror på trær, og jeg støtter hans syn på at trikken ikke burde gå i tunnel. 

Bymiljøetaten og byrådet ønsker trikk i tunnel slik at det blir plass til en ny sykkelvei. I realiteten brukes altså denne summen for å bygge en ny sykkelvei, ikke en ny trikketrasé. Man bør vel heller spørre seg om det er forsvarlig å bruke 409 millioner på en så kort sykkelvei?

LES OGSÅ: Byrådet går for trikk i tunnel i Kongsveien

Det har vært foreslått å legge selve sykkelveien i tunnel, noe som ville bli langt rimeligere. Men å bygge en enkel undergang for syklister sies å være særdeles vanskelig, noe jeg stiller meg undrende til.

Politisk uvilje fra fortiden river opp asfalten

Ja, mye av infrastrukturen og asfalten rundt skinnene har gått i stykker. Men det skyldes at trikken kjører på mye gammel infrastruktur som ikke er dimensjonert for dagens type vogn.

De som husker godt, vet at det for lenge siden ble besluttet å legge ned trikken. Det øste derfor ikke over av bevilgninger fra de sittende byrådene verken på -80, -90 eller -00 tallet. Så man kan si at årsaken til forfallet er politisk uvilje over tid.

Gravearbeidet du nå ser i Oslo er en oppretting av alt etterslepet fra de siste 40 år, slik at all infrastruktur er opp til kode til 2021.

Ikke helt super buss

Buss er i mange tilfeller et godt alternativ, men andre ganger er det mer hensiktsmessig med et mer kapasitetssterk transportmiddel som trikk eller bane. Nøkkelen er samhandlingen mellom disse.

Superbusser er dessverre ikke noe godt alternativ til et mellomstort kapasitetsbehov i Oslo. De krever store arealer for å manøvrere og kan ikke gå i trange bygater hvor trikken kan gå. De er heller ikke egnet til å kjøre i bakker, særlig på glatte veier vinterstid.

Når man skal sammenligne vekt kan det også være lurt å huske at vekten vokser i takt med kapasitet og størrelse. Et kjøretøy med større kapasitet har naturlig nok også en høyere vekt. Det er hvordan vekten fordeles som er av interesse.

Les flere saker om trikken her!

Nye supertrikker!

Jeg kan med glede fortelle at våre nye supertrikker er 22 tonn lettere enn dagens trikker og har plass til langt flere passasjerer. De er også mye mer brukervennlige for rullestolbrukere, de med barnevogn og sykler. De vil bli stillegående og energieffektive. Rett og slett supre!

Gled deg til nye supertrikker og la linje 18 og 19 forbli en av verdens vakreste trikketraséer, på utsiden av fjellet!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags