Gå til sidens hovedinnhold

Derfor er Ljan stasjon pakket inn i stillaser. Det er også store planer for Nordstrand og Hauketo stasjon

Mange lurer sikkert på hvorfor Ljan stasjon er kledd inn i stillaser om dagen. Her kan du lese om planene for våre tre mest sentrale togstasjoner.

For abonnenter

– Stasjonsbygget på Ljan stasjon skal rehabiliteres, og det skal stå ferdig i løpet av juli, forteller kommunikasjonsansvarlig i Område Øst i Bane NOR, Britt-Johanne Wang.

Selve stasjonsbygget på Ljan er et kulturminne på Østfoldbanen fra 1923, og det er flere planer når rehabiliteringen er ferdig.

– Senere skal også plattformene forlenges, forteller Wang.

På Hauketo stasjon er det også store planer.

– Hauketo får lengre plattformer og et oppgradert publikumsområde. Hovedplanen er sendt til Oslo kommune, og vi venter på at den skal ut på høring, sier Wang.

Hauketo stasjon er et av flere prosjekter som omfatter tilpasning til nye togsett på denne linjen.

– Stasjonen er i dag lang nok for de nye togsettene, men Bane NOR ønsker likevel å oppgradere stasjonen fordi vi ønsker å heve standarden og gjøre den universelt utformet, sier Wang.

Også Nordstrand stasjon skal få lengre plattformer.

– Felles for alle tre er at vi med nye og lengre plattformer får plass til doble togsett (220 meter). Det gir større plass, og flere sitteplasser på toget, sier Britt-Johanne Wang.

Etter planen skal anleggene stå ferdig i løpet av 2023.

LES OGSÅ: Derfor graves det på Nordstrand stasjon

LES OGSÅ: Togperrongene på Nordstrand og Ljan skal forlenges – men det er fortsatt uvisst når funksjonshemmede kan bruke dem