Er det på tide å parkere garasjekravet?

PÅ EGEN ELLER OFFENTLIG TOMT?: - Noen hevder at den nye parkeringsnormen vil føre til mer gateparkering. Det er kanskje riktig, men det er faktisk ingen som har tatt til orde for å fjerne parkeringsplasser fra eksisterende bygg. Det er heller ikke snakk om å forby boligbyggere å bygge garasjer., skriver debattanten i dette innlegget.

PÅ EGEN ELLER OFFENTLIG TOMT?: - Noen hevder at den nye parkeringsnormen vil føre til mer gateparkering. Det er kanskje riktig, men det er faktisk ingen som har tatt til orde for å fjerne parkeringsplasser fra eksisterende bygg. Det er heller ikke snakk om å forby boligbyggere å bygge garasjer., skriver debattanten i dette innlegget. Foto:

Av

Den nye parkeringsnormen prioriterer mennesker, natur og bomiljø framfor privatbilen.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I mange tiår har privatbilen vært den viktigste premissleverandøren for byutviklingen. I en bærekraftig by må imidlertid hensynet til privatbilistene av og til vike for hensynet til klima, grøntarealer og naturmangfold. Dette er bakgrunnen for at byrådet ønsker å endre parkeringsnormen, ved å fjerne kravet om parkeringsplasser i nybygg.

Heldigvis er vi mennesker svært tilpasningsdyktige. Når situasjonen krever at vi endrer atferd, gjør vi det. Det har ikke minst koronakrisa vist med all tydelighet. I løpet av få dager tilpasset vi oss en ny hverdag. Vi lærte oss nye teknologiske verktøy, vi opptrådte solidarisk og ansvarlig i en krevende situasjon.

Les flere debattinnlegg om parkering her!

Den andre store krisa på K, klimakrisa, har vært en fysisk og følbar realitet i mange år nå. I likhet med koronakrisa, krever klimakrisa politiske løsninger. Når byrådet vil endre parkeringsnormen, handler det om å legge til rette for en bærekraftig byutvikling. Av hensyn til naturmangfoldet må vi frigjøre plass til grøntarealer. Av hensyn til klimaet må vi kjøre mindre bil.

Men forslaget om å endre parkeringsnormen handler også om noe annet, nemlig om frihet. Er det etisk riktig å bestemme at alle som bygger en bolig ha en parkeringsplass? Selv om de ikke har lyst på det? For generasjonen som er født rundt årtusenskiftet, er det ikke sikkert at det å eie en bil er så attraktivt. Ja, privatbilen har mange fordeler, men den er også et plasskrevende pengesluk som skaper utrygge gater og dårlig framkommelighet for fotgjengere, syklister og busser.

Noen hevder at den nye parkeringsnormen vil føre til mer gateparkering. Det er kanskje riktig, men det er faktisk ingen som har tatt til orde for å fjerne parkeringsplasser fra eksisterende bygg. Det er heller ikke snakk om å forby boligbyggere å bygge garasjer. Dessuten vil det bli stadig flere husstander som ønsker å klare seg uten bil. Derfor er dette en teoretisk problemstilling.

Til syvende og sist handler dette forslaget om bærekraft. Dersom vi ikke endrer atferd i løpet av de nærmeste tiårene, kommer barnebarna våre til å vokse opp i en ustabil og farlig verden. De kommer til å ha mange gode grunner til å være sinte på dagens voksengenerasjon. At vi ikke bygget nok garasjer er neppe en av dem.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags