Exit Nordstrand Huskonserter(?)

NORDSTRANDHUSET: Her har Nordstrand Huskonserter holdt sine konserter i mange tiår, men korona har satt en stopper for årets musikalske opplevelser.

NORDSTRANDHUSET: Her har Nordstrand Huskonserter holdt sine konserter i mange tiår, men korona har satt en stopper for årets musikalske opplevelser. Foto:

Av
DEL

Innsendt Det hissige Covid-19-viruset har blant meget annet tatt knekken på en snart 50 år gammel huskonserttradisjon på Nordstrand. Alle konsertene i 2020 måtte avlyses – den siste 29. november – og ingen vet når forholdene blir normale igjen. Her kommer en liten oversikt over 48 års virksomhet; konserten i fjor høst kan vise seg å ha vært den siste.

Det begynte høsten 1972 med at en vennekrets gjerne ville gjenopplive en gammel og god Nordstrands-tradisjon med private huskonserter, men gi dem en mindre privat form og arrangere dem i et offentlig lokale: Nordstrand Menighetshus, som i 1986 ble Vellets hus, Nordstrandhuset.

Hovedmennene var Egil A. Wyller og Knut Midgaard. Vennekretsen ble til en «ansvarskrets» med interesserte enkeltpersoner – ingen nevnt, ingen glemt – samt Nordstrand Musikkselskap.

Det dannet seg raskt en komité, og konsertene fant like snart sin form: tre konserter i året, en trivelig atmosfære, en enkel innføring i kveldens program, en lang og hyggelig pause.

Nordstrand hadde og har et rikt musikkliv, med kor, korps og orkestre foruten at ganske mange profesjonelle musikere bodde og bor i bydelen og i nabostrøkene. Det var derfor en naturlig tanke at huskonsertene måtte gi rom både for profesjonelle og for gode amatører, og slik var det lenge.

Jeg nevner noen av toppnavnene: Robert Riefling, Eva Knardahl, Einar Steen Nøkleberg, Hanna Marie Weydahl, Geir Henning Braaten, Monica Lund, Terje Stensvold, Trond Halstein Moe, Njål Sparbo, Guri Egge, Irma Urrila, Øystein Birkeland, Lars Anders Tomter, Henning Kraggerud, Håvard Gimse og verdensgitaristen Anders Clemens Øien.

Bak disse har det stått en hær av musikere fra de tre store orkestrene i Oslo, et stort antall musikkstudenter fra Høyskolen, Barratt Due og musikklinjen på Manglerud videregående skole (nåværende Edvard Munch vgs.), gode utøvere fra amatørorkestrene, kor fra Nordstrand og andre steder.

Vi har kombinert musikk og lyrikk (Liv Dommersnes, Tor Stokke o.fl.), og vi har grepet enhver anledning til å feire komponistjubileer og lage originale programmer med for eksempel sydamerikansk musikk og japansk musikk, og vi har stort sett hatt for øye at det ikke er noen ulempe at komponister og utøvere hører hjemme eller har røtter på Nordstrand.

I de senere år har utøverne stort sett vært profesjonelle, og det skyldes ganske enkelt at musikerne har likt seg så godt i Nordstrandhuset med dets utmerkede akustikk at de ofte har bedt om å få opptre hos oss. Husets flygel rundet 100 år i fjor, og etter en grundig restaurering i 2001 har det holdt godt stand mot tidens tann. Men Nordstrand Vel, som nå eier det: Pass godt på det! Akustikken klarer seg selv, men flygelet trenger omsorg og tilsyn.

En gruppe utøvere har vi hatt en spesiell interesse for: de unge som er på vei til å slå igjennom eller som viser noe spesielt i ung alder. VERTAVO-kvartetten spilte hos oss da de nærmet seg vannskorpen. Fiolinisten David Coucheron var seks år gammel da han «debuterte» ved Nordstrand Huskonserter; nå er han et navn i USA (Atlanta) og ved KonTiki-festivalene. Unge musikere fra Musikkhøyskolen og Barratt Due har imponert oss flere ganger, og det var fra Barratt Due de skulle komme, de som skulle glede oss den 29. november: Kvartett Saphir, enstrykekvartett av 13-14-åringer, norgesmestere i sin aldersklasse og allerede musikere på et høyt nivå. Men akk. . .

Send inn tekst og bilder «

Dette er din avis - skriv om det som opptar deg i nærområdet og del det med andre. Stort eller smått - det er plass til alt!

Artikkeltags