Exit?

– Nei, ikke helt! Men det hissige Covid-19-viruset har stukket kjepper i hjulene for oss – ja faktisk brutt – en snart 50 år gammel huskonserttradisjon på Nordstrand.

Alle tre konsertene i Nordstrandhuset i 2020 og 2021 måtte avlyses, og ingen vet når forholdene blir normale igjen. Huskonsertkomiteen har bestemt seg for å avslutte og vil gjerne at det skal skje med et visst fynd og klem 16. januar.

Men det er ikke lett. Publikum kan ikke som før komme og kjøpe billett og sette seg i salen. Vi må ha forhåndspåmelding og fast anviste plasser, og det kan vi bare få til med dem av publikum som vi har e-postforbindelse med. Og viktig: Først ut i uke 2 får vi peiling på hvor mange tilhørere Nordstrandhuset tør slippe inn. Det er mye som skal klaffe.

Men uansett – her kommer en liten oversikt over 48 års virksomhet.

Begynnelsen

Det begynte høsten 1972 med at en vennekrets gjerne ville gjenopplive en gammel og god Nordstrands-tradisjon med private huskonserter, men gi dem en mindre privat form og arrangere dem i et offentlig lokale: Nordstrand Menighetshus, som i 1986 ble Vellets hus, Nordstrandhuset.

Hovedmennene var Egil A. Wyller og Knut Midgaard. Vennekretsen ble til en «ansvarskrets» med interesserte enkeltpersoner – ingen nevnt, ingen glemt – samt Nordstrand Musikkselskap. Det dannet seg raskt en komité, og konsertene fant like snart sin form: tre konserter i året, en trivelig atmosfære, en enkel innføring i kveldens program, en lang og hyggelig pause.

Fra år til annet

Nordstrand hadde og har et rikt musikkliv, med kor, korps og orkestre foruten at ganske mange profesjonelle musikere bodde i bydelen og i nabostrøkene. Det var derfor en naturlig tanke at huskonsertene måtte gi rom både for profesjonelle og for gode amatører, og slik var det lenge.

Jeg nevner noen av toppnavnene: Robert Riefling, Eva Knardahl, Einar Steen Nøkleberg, Hanna Marie Weydahl, Geir Henning Braaten, Monica Lund, Terje Stensvold, Trond Halstein Moe, Njål Sparbo, Guri Egge, Irma Urrila, Øystein Birkeland, Lars Anders Tomter, Henning Kraggerud, Håvard Gimse og verdensgitaristen Anders Clemens Øien.

Bak disse har det stått en liten hær av musikere fra de tre store orkestrene i Oslo, et stort antall musikkstudenter fra Høyskolen, Barratt Due og musikklinjen på Manglerud videregående skole (nåværende Edvard Munch vgs.), gode utøvere fra amatørorkestrene, kor fra Nordstrand og andre steder.

Vi har kombinert musikk og lyrikk (Liv Dommersnes, Tor Stokke o.fl.), og vi har grepet enhver anledning til å feire komponistjubileer og lage originale programmer med for eksempel sydamerikansk musikk og japansk musikk.

I dag

I de senere år har utøverne stort sett vært profesjonelle, og det skyldes ganske enkelt at de har likt seg så godt i Nordstrandhuset med dets utmerkede akustikk, at de ofte har bedt om å få spille og synge hos oss.

Husets flygel rundet 100 år i forfjor, og etter en grundig restaurering i 2001 har det holdt godt stand mot tidens tann. Men Nordstrand Vel, som nå eier det: Pass godt på det! Akustikken klarer seg selv, men flygelet trenger omsorg og tilsyn.

En gruppe utøvere har vi hatt en spesiell interesse for: de unge som er på vei til å slå igjennom eller som viser noe spesielt i ung alder.

VERTAVO-kvartetten spilte hos oss da de nærmet seg vannskorpen. Fiolinisten David Coucheron var seks år gammel da han «debuterte» ved Nordstrand Huskonserter; nå er han et navn i USA (Atlanta) og ved KonTiki-festivalene.

Unge musikere fra Musikkhøyskolen og Barratt Due har imponert oss flere ganger, og det er fra Barratt Due de kommer, de som skulle ha spilt hos oss den 29. november 2020: Kvartett Saphir, enstrykekvartett av den gang 13-14-åringer, norgesmestere i sin aldersklasse og allerede musikere på høyt nivå. Nå kommer de, så sant viruset legger bånd på seg og trer litt i bakgrunnen. Disse unge vil sette et verdig punktum for et interessant og hyggelig kapittel i vår lokale kulturhistorie.