Etter et fall i juni 2020 fikk Kjell Nordahl (89) hjelp fra hjemmesykepleier og ergoterapeut for å komme seg på beina igjen.

Ergoterapeuten konkluderte i august 2020 at Nordahl hadde behov for en rampe med håndløpere for å komme seg opp og ned de to trappetrinnene han har ved utgangsdøren.

Ifølge Nordahl lovet Bydel Søndre Nordstrand at en rampe skulle komme på plass, men halvannet år etter venter han fortsatt.

Tør ikke gå ut

Nordahl, som er avhengig av rullator for å bevege seg, forteller at han synes at det er merkelig at han ennå ikke har fått rampen.

– Jeg kan ikke begripe det. Jeg tør ikke gå ut døra på denne årstiden. Jeg er redd for å falle, slå meg og brekke noe. Jeg tenker mye på det fallet jeg hadde i sommer 2020, da brakk jeg tre ribbein, nå går jeg ikke ut alene uten hjelp.

Nordahl forteller at han må ha hjelp fra andre for å klare seg.

– Jeg føler meg innelåst. Jeg får hjelp fra naboen til å hente aviser, jeg tør ikke gå ut alene.

Videre sier Nordahl at han får god hjelp fra familiemedlemmer.

– De kan hjelpe meg ut, men det føles rart å være så avhengig av de for å i det hele tatt komme meg ut av mitt eget hus.

Drømmer om å komme seg ut til sommeren

Både Nordahl selv og familiemedlemmer kontaktet bydelen for å finne ut av hva som skjer med rampen.

– Da det hadde gått et par måneder uten at noen ting hadde skjedd kontaktet jeg bydelen. Da ble jeg fortalt at jeg ikke var prioritert. Jeg spurte om det kanskje ville være på plass før jul, da fikk jeg beskjed om at de ikke kunne love det.

Et års tid etter Nordahls henvendelse til bydelen tok svigerdatteren hans kontakt.

– Også da fikk vi beskjed om at jeg ikke var prioritert.

Nå tenker Nordahl mye på hvordan sommeren blir.

– Jeg håper jo at jeg har på plass en rampe før sommeren. Den kan gi meg muligheten til å enkelt komme meg ut av rekkehuset på egenhånd. Da kan jeg sette meg på en benk rett utenfor her og prate med litt flere mennesker, forteller han.

Etterspørselen er stor

Avdelingsdirektør for Helse, omsorg og mestring, Lillian Aakervik, i Bydel Søndre Nordstrand sier at de ikke kan kommentere på enkeltsaker.

– På generelt grunnlag kan bydelen opplyse om at etterspørselen etter denne typen tjenester er stor og at henvendelser, når de er vurdert, gis prioritet etter en egen prioriteringsnøkkel. Når henvendelsen vurderes foretas det samtidig en helhetsvurdering av behov noe som kan bety at bruker også kan bli forelagt mulighet for andre tjenester der det vurderes som hensiktsmessig. Disse vil i så fall, om bruker selv ønsker det, bli igangsatt uavhengig av prioriteringsnøkkel og behandlingstiden for tekniske hjelpemidler.

Videre forteller Aakervik at bydelen kontinuerlig jobber med å forbedre sine tjenester.

– Vi har i dette arbeidet et spesielt fokus på å sikre at akutte situasjoner håndteres løpende.

Liker du saken du leser? Visste du at du kan lese Nordstrands Blad gratis nå i januar?