Gå til sidens hovedinnhold

Hvor blir det av visjonene for Oslo Sør?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Flere medier har dekket utbyggingen på Skøyen, senest i to artikler i Aftenposten 19. og 21. april. Dekningen viser at området, inkludert Lysaker, har stor tiltrekningskraft. Presset for å legge til rette for boliger og arbeidsplasser er så stort at kulturminner står i fare for å bli nedbygget. Tiltrekningen skyldes flere faktorer, men en faktor er reisetid. Fra Oslo S tar det kun 8 minutter med tog til Skøyen.

Sammenlignes utbygging vestover med utbygging i andre retninger, ser vi en betydelig forskjell. Utbyggere og Oslo kommune kappes tilsynelatende om å ferdigstille planer og investeringer vestover. Det finnes kanskje sterkere kommersielle pådrivere i retning vest. Økonomiske motiver spiller en rolle for private utbyggere. Men slike hensyn styrer vel ikke Oslo kommunes offentlige planleggingsetater? Etatene har et helhetsansvar for utvikling av alle deler av Oslo kommune.

Til Hauketo tar toget 9 minutter, til Holmlia 10 og til Rosenholm 13 minutter. Togstasjonene i Søndre Nordstrand nås på samme tid som Skøyen. Reisetiden utgjør ingen hindring, så hvor blir det av Oslos visjoner og planer for utvikling av Oslo Sør?