Aftenposten: Ingen flere togavganger syd for Ski før 2027

Det blir ikke flere avganger til hverken Ås eller Vestby med det første. Her fra Ski stasjon, som vil få en kraftig kapasitetsøkning når Follobanen skal stå ferdig i 2021.

Det blir ikke flere avganger til hverken Ås eller Vestby med det første. Her fra Ski stasjon, som vil få en kraftig kapasitetsøkning når Follobanen skal stå ferdig i 2021. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Reisetiden forkortes i 2021. Først seks år senere kan antallet avganger bli utvidet syd for Ski.

DEL

(Østlandets Blad) Follobanen koster nær 30 milliarder kroner, men vil ikke gi én eneste ekstra togavgang sør for Ski, skriver Aftenposten onsdag ettermiddag.

Aftenposten har snakket med Bane Nor, Jernbanedirektoratet og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. De konkluderer slik:

* Det blir ingen flere avganger når rutene skal justeres i 2017.

* Det vil ikke bli en eneste ekstra togavgang mellom Ås og Halden når Follobanen står ferdig i 2021.

* Tidligst i 2027, tre år etter at dobbelsporet helt til Fredrikstad skal stå ferdig, kan man vente seg oftere avganger syd for Ski.

På den positive siden kuttes reisetiden med 10-12 minutter, og lokaltoget mellom Ski og Oslo får flere avganger. I sum vil reisetiden synke, men antall avganger til Ås og sydover vil ikke øke tilsvarende.

Venstre-politiker Solveig Schytz, som i tillegg bor i Ås, tror knapt det Aftenposten forteller henne.

– Det er helt uaktuelt å vente i ti år til før det kommer flere togavganger her, sier Solveig Schytz til avisen.

Hun krever at regiontoget, som i dag kun stopper i Ski før Ås, skal stoppe i Ås. I tillegg håper hun det kan settes inn dobbeldekker-tog på Østfoldbanen.

– Dette er strakstiltak, sier Schytz til Østlandets Blad.

Hun håper på drahjelp fra både studenter og samtlige politiske partier i Ås kommune. Spesielt håper hun de som pendler fra Oslo og ut til Ås, hvor det ikke går rushtidstog, kjenner sin besøkelsestid.

Ventet befolkningsøkning

– Jeg merker meg at enkelte politiske konkurrenter mener jeg burde klare trylle frem økt kapasitet på kort sikt. Jeg tar det som et positivt tegn på at de har høye forventninger. Vi skal levere innenfor det fysiske lover tillater, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Aftenposten.

– På kort sikt er kapasiteten på Østfoldbanen så å si fullt utnyttet. Jernbanedirektoratet har imidlertid bedt Norske tog (som nå styrer den norske togparken) å sjekke det europeiske markedet om det finnes dobbeltdekkere til leie, som kan øke kapasiteten i rushtid på Østfoldbanen, legger han til.

Ventetiden har vært lang nok for et utvidet tilbud. I 1996 sto dobbelsporet ferdig frem til Sandbukta utenfor Moss, og mellom Såtad i Rygge og Haug i Råde.

I kommunene langs Østfoldbanens vestre linje, syd for Ski, bor det til sammen 258.076 innbyggere per 1. januar 2017. Alle kommunene er vekstkomunner, hvor befolkningen er ventet å øke markant i årene frem til antall avganger kan være oppjustert. Økningen er kraftig, selv om man tar i bruk SSBs mest forsiktige fremskrivninger.

Jernbanen er tenkt å ta for seg transportbehovet til en stor del av de nye innbyggerne. I tillegg er Ås utpekt som regionby i den førende regionalplanen for areal og transport i Oslo og Akershus. Vestby er pekt ut som et sentralt tettsted.

Artikkeltags