Hedret lokal lyddesigner

PRISVINNER: Lyddesigner Gisle Tveito med Aamot-statuetten og direktør Christin Berg i Nordisk Film Kino. Foto: Sigurd Moe Hetland

PRISVINNER: Lyddesigner Gisle Tveito med Aamot-statuetten og direktør Christin Berg i Nordisk Film Kino. Foto: Sigurd Moe Hetland

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Lyddesigner Gisle Tveito fra Nordstrand mottok Aamot-statuetten på prisutdelingsseremonien ved Den norske filmfestivalen i Haugesund.

DEL

HAUGESUND/NORDSTRAND: Aamot-statuetten er Film&Kinos ærespris for fremragende innsats i norsk film.

Prisen er en skulptur av kunstneren Arne Vigeland og bærer navnet etter Kommunale Kinematografers Landsforbunds (nå Film&Kino) sin mangeårige formann og forkjemper for norsk films fremme, Oslos kinodirektør Kristoffer Aamot.

LES OGSÅ: French-portrett solgt for 20.000 kroner

I godt selskap

Prisen ble innstiftet i 1955 og ble første gang utdelt til direktør Kristoffer Aamot (Post Mortem), regissør Tancred Ibsen, skuespiller Alfred Maurstad og regissør Kåre Bergstrøm.

Etter det har en rekke kjente norske filmkunstnere, filmarbeidere, regissører, skuespillere og andre fått Aamot-statuetten. Mottakere av Aamot-statuetten i år var festivaldirektør Gunnar Johan Løvvik fra Haugesund og lydesigner Gisle Tveito fra Nordstrand.

Integritet og lekenhet

Prisen til nordstrandsbeboeren Gisle Tveito ble overrakt av representant for Aamot-komiteen, filmdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino, Oslo.

Han refererte blant annet følgende fra begrunnelsen for å gi Tveito statuetten:

- Integriteten, musikaliteten og lekenheten har prisvinneren brukt til å lage musikk ut av brannapparater, eksistensiell uhygge ut av elektriske tannbørster. Til å hjelpe oss å erfare hvordan verden oppleves når alt er svart, og hvordan det kan høres ut når et troll tramper noen få centimenter ved siden av deg.

- Prisvinneren står bak lyddesignet på kanskje den mest virtuose, men samtidig lavmælte lydscenen i norsk film. Der bakgrunnstøyen på en kafé glir inn og ut av hørbart fokus og slik lar oss få ta del i bruddstykker av skjebnene til gjestene der.

- For å fange det imponerende subjektive, men samtidig ofte nesten dokumentariske lydbildet i denne filmen, ryktes det at prisvinneren tok på seg en hjemmelaget hodeanordning der mikrofonene var plassert der ørene våre er, og spaserte rundt i byen, tilsynelatende uanfektet av stirrende forbipasserende, sa Christian Berg under utdelingen.

Les flere saker i Nordstrands Blad

Artikkeltags