Linje 4 får metrostandard

 T-banen starter oppgraderingen av Linje 4 til sommeren. Foto: Kristin Trosvik

T-banen starter oppgraderingen av Linje 4 til sommeren. Foto: Kristin Trosvik

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Til sommeren starter arbeidet med oppgradering av Lambertseterbanen.

DEL

T-BANELINJE 4: Det planlegges betydelige arbeider på Lambertseterbanen i sommer. Arbeidet inkluderer totalfornyelse for deler av strekningen Brynseng - Ryen. I tillegg skal stasjonene Høyenhall, Manglerud og Ryen fornyes.

Lambertseterbanen skal oppgraderes til såkalt metrostandard.

– Stasjonene får samme standard som stasjonene på Groruddalen, med nye lehus, ny belysning, ledelinje for handikappede langs plattformkant og så videre, forteller Bjørn Rydmark, kommunikasjonssjef i Oslo T-banedrift.

Også stasjonen på Lambertseter skal bygges om, men dette arbeidet er det Obos forretningsbygg som står for. Lambertseter stasjon skal bygges med direktetilgang til det nye senteret.

Skinner fra 1943

Lambertseterbanen ble åpnet fra Brynseng til Bergkrystallen i 1957 og ble de første årene trafikkert med trikk. Banen ble omlagt til T-banedrift i 1966. Mye av skinnegangen på strekningen er nå av svært dårlig kvalitet.

– Vi kjører i dag med redusert hastighet, blant annet mellom Manglerud og Høyenhall, sier Bjørn Rydmark. Hastigheten må tidvis helt ned i 30 km/t. Grunnen er gamle slitte skinner, noen av dem er datert 1943. Pukken som ligger på skinnene er også moden for utskiftning.

LES OGSÅ: Refser T-banetilbudet

– Dette betyr at det må graves inntil en meter ned under skinnegangen for å få bort leire og lort, forteller Rydmark.

Buss for bane

Det blir buss for bane på hele strekningen fra Helsfyr til Lambertseter i anleggsperioden som er fra 21. juni til 15. august.

I denne perioden vil Statens vegvesen oppgradere/vedlikeholde veibruene på Ryen. Dette inkluderer også bru over T-banesporet.

– I og med at vi er avhengig av å kjøre tog inn og ut av Ryen, så vil ett av sporene være operativt hele sommeren. Men erfaringer fra andre prosjekter viser at så store anleggsarbeider kombinert med enkeltsporet drift er vanskelig. Dette vil bety at arbeidene må stoppe opp hver gang et tog passerer, det vil si hvert femtende minutt, sier Rydmark.

En standard for fremtiden

Rydmark kan ikke garantere at hele arbeidet er ferdig innen 15. august.

– Men vi ønsker ikke å kjøre buss for bane utover denne perioden, vi vil overholde de datoene for enhver pris for det er litt trasig for passasjerene så lenge det pågår, sier Rydmark og garanterer at det blir bra til slutt.

– Linje 4 vil få en standard som aldri før, en standard for fremtiden. Vi har satset stort i Groruddalen så nå er det er linje 4 som står for tur. Det er litt sørgelig at vi må kjøre buss for bane, men vi gjør det i sommer hvor det er skolefri og mange er på ferie. Vi håper det skal gå smertefritt, sier kommunikasjonssjefen.

Reisende med linje 3 er heller ikke glemt.

– Vi har planer for denne strekningen også, men det gjenstår en del detaljer og vi må finne penger. Men det kommer, lover Bjørn Rydmark.

LES OGSÅ: DEBATT: Halvert tilbud på linje 4

Artikkeltags