Livsstils-pedagogenes aktivitetsspalte

Livsstilspedagogene på joggetur

Livsstilspedagogene på joggetur Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Tema: Fysisk aktivitet mot livsstilssykdommer. Hvorfor og hvordan?

DEL

mittnobladI denne ukens aktivitetsspalte skal vi fokusere på hvordan man kan forebygge mot en hel rekke livsstilsykdommer ved hjelp av fysisk aktivitet! Definisjonen på en livsstilsykdom er enhver sykdom som har sammenheng med hvordan man lever, slik som kosthold, aktivitetsnivå, røyking, alkoholinntak, stress med fler.

LES OGSÅ: Ny sporty spalte på Mittnoblad

Livsstilsykdommene som kan forebygges ved blant annet hjelp av fysisk aktivitet er mange; Type 2-diabetes, koronar hjertesykdom (hjerteinfarkt og angina pectoris), hjerneslag, høyt blodtrykk, benskjørhet, depresjon, høyt kolesterol med fler.

Fysisk aktivitet kan derfor redusere bruken av medikamenter som er forbundet med livsstilsykdommer, slik som blodtrykksenkende og kolesterolsenkende medisiner, insulin ved type 2 diabetes og antidepressiva.

Mange av disse medikamentene har også en del bivirkninger som kan unngås ved å redusere bruken! Det er ikke ”bare bare” å få redusert bruken av medikamenter knyttet opp i mot livsstilsykdommer. Det krever disiplin og mye arbeid, men fysisk aktivitet, bevegelse og frisk luft er den naturlige måten å gjøre det på!

Den delen av fysisk aktivitet som har best effekt på de nevnte livsstilsykdommene er en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening. Her burde fordelingen være dobbelt så mye utholdenhetstrening som styrketrening.

Utholdenhetstreningen utfordrer hjerte, lunger og sirkulasjonssystemet i mye større grad enn styrketrening.

Styrketreningen vil på sin side styrke viktig muskulatur og beinmasse. Når vi skriver utholdenhetstrening mener vi ikke nødvendigvis jogging/løping, men en gåtur der man blir andpusten og litt svett på ryggen.

Klarer man å holde seg aktiv 30 minutter hver dag møter man i tillegg Helsedirektoratet sine anbefalinger om 30 minutter daglig fysisk aktivitet. Øker man intensiteten fra lav til moderat er det nok med 150 minutter i uken. Ved høy intensitet er 75 minutter per uke nok.

For å hjelpe dem som er i målgruppen har vi tatt kontakt med forskjellige legesentre i bydelen for å tilby tilrettelagt fysisk aktivitet i grupper.

Nordstrand, Langbølgen og Brattlikollen legesenter har vært svært imøtekommende og ønsker et samarbeid der de kan sende pasienter i målgruppen til en ukentlig gruppetrening hvor det blir gjennomført fysisk aktivitet med fokus på utholdenhet og styrke.

Per dags dato holdes denne innendørs i Lambertseter kirke hver tirsdag (ikke uke 8) fra 10-11. Ved større oppmøte vil det settes opp flere treninger.

Når våren kommer vil gruppetreningene holdes utendørs i frisk luft. Alle er velkomne til disse treningene uansett fastlege, alder og helsetilstand.

Ukens tips for fysisk aktivitet vil derfor være å holde seg i fysisk aktivt i minimum 30 minutter hver dag. Enten det er å gå hjem i snøværet, bedrive aktivt husarbeid, eller nyte en skitur i marka.

Trenger du hjelp til å komme i gang med fysisk aktivitet, eller har du et spørsmål? Send mail på post@livsstilspedagogene.no eller besøk oss på www.livsstilspedagogene.no 

Send inn tekst og bilder «

Dette er din avis - skriv om det som opptar deg i nærområdet og del det med andre. Stort eller smått - det er plass til alt!

Artikkeltags