Livsstils-pedagogenes aktivitetsspalte

5 om dagen er enklere en du tror!

5 om dagen er enklere en du tror! Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Tema: Sunne matvaner og "5 om dagen" hva vil det si?

DEL

mittnobladI denne ukens aktivitetsspalte skal vi snakke om sunne matvaner. Her skal vi også forklare deg hvordan 5 om dagen faktisk fungerer og hvordan man lettere kan implementere det inn i sitt daglige liv!

Mange syns det er vanskelig å spise sunt. I dagens samfunn har omtrent alle matvarer blitt over-analysert, kritisert og ”stemplet” som sunn eller ”usunn”. Det er faktisk veldig få matvarer som er direkte usunne, men ved prosessering tilsettes store mengder sukker og salt og deler av næringsstoffene forsvinner. Dette gjør at man får mange ekstra kalorier i maten og at det anbefalte saltinntaket fort blir oversteget. Et for høyt saltinntak kan være med på å øke blodtrykket og er ikke til å anbefale.

Et godt tips er å kjøpe inn råvarene selv. Enten de er ferske, fryste eller kommer i kartong. Da kan man selv bestemme hvor mye salt, sukker, fett og andre tilsetningsstoffer maten skal inneholde. På den måten er det enklere å velge sunne alternativer.

”5 om dagen” er anbefalt fra Helsedirektoratet i deres kostråd. Mange tror at ”5 om dagen” er 5 frukt eller bær, men i virkeligheten skal halvparten av disse være grønnsaker. En porsjon tilsvarer 100g, eller ca en knyttneve. I praksis kan dette være en gulrot, 1 ½ porsjon med salat, ett eple, en banan og en halv appelsin. Dette vil til sammen utgjøre ca 500g som igjen tilsvarer den berømte ”5 om dagen”. Ett glass juice kan fungere som erstatning for en av dagens frukter, men vær obs på at juice har mindre kostfiber og mineraler, sammenlignet med en hel frukt.

Spiser du 5 om dagen vil du få i deg dagsbehovet av vitaminer, mineraler og kostfiber. Er du frisk og spiser variert skal du ikke trenge å ta ekstra vitaminer eller kosttilskudd. Unntak er ved ulike sykdommer, graviditet og underernæring. Belgvekster som bønner, linser, frø og nøtter, samt poteter inngår ikke i ”5 om dagen”, men er viktige matvarer i et variert kosthold og gir mye fiber og mineraler. Neste gang du er i butikken kan du kjøpe masse frukt, grønnsaker, bær mfl. og legge det inn i middagsmenyen som en smakfull salat, wokkede eller kokte grønnsaker. Du kan også lage et innbydende fruktfat som gjør det lett for deg og familien å spise sunt!

Mange middager inneholder mye grønnsaker slik som fredagstacoen, men ser man på lørdagspizzaen kan det være godt med en smakfull salat ved siden av. Ved frokost, lunsj og kveldsmat kan man enkelt spise mer grønt ved å legge til litt paprika på brødskiven, eller en rødbet på leverposteien. Legg også gjerne inn frukt, nøtter og bær som mellommåltid i løpet av dagen. For eksempel mellom frokost og lunsj og mellom lunsj og middag. Dette vil hjelpe deg med å stabilisere blodsukkeret og holde deg frisk og rask.

I tillegg til å smake godt er det en viktig sammenheng mellom økt inntak av frukt, grønnsaker og bær og redusert risiko for hjerte- og karsykdommer samt flere kreftformer spesielt tilknyttet fordøyelsessystemet.

Hvis du har spørsmål angående sunne matvaner eller ernæring generelt, send oss gjerne en epost på post@livsstilspedagogene.no så hjelper vi deg! Spørsmål kan også sendes til oss på www.livsstilspedagogene.no

Vi i Livsstilspedagogene ønsker deg en sporty og sunn uke med godt mat, aktivitet og moro!

Send inn tekst og bilder «

Dette er din avis - skriv om det som opptar deg i nærområdet og del det med andre. Stort eller smått - det er plass til alt!

Artikkeltags