Livsstils-pedagogenes aktivitetsspalte

Hjemmetrening i stua!

Hjemmetrening i stua! Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Tema: Unngå dørstokkmila; tren hjemme.

DEL

mittnobladDet er lenge siden høst og sommer, men det ser ikke ut som Kong Vinter har tenkt å slippe taket riktig enda.

For mange er vinteren en sesong der mesteparten av tiden tilbringes innendørs. Det å komme seg ut i aktivitet eller dra på treningssenteret kan ofte være lite motiverende på grunn av snø, is og slaps, eller en stressende hverdag der tiden ikke strekker til. Dørstokkmila har kanskje aldri virket så lang som når man sitter i sofaen og slapper av etter en lang dag på jobb, selv om man har dårlig samvittighet fordi man egentlig hadde planlagt en treningsøkt. Fortvil ikke! I denne utgaven av Livsstilspedagogenes aktivitetsspalte skal vi motivere deg til å ta treningsøkten hjemme og vi skal gi deg et par enkle øvelser som du kan gjøre i stua foran TV-en!

Først skal vi fortelle deg litt om alle fordelene ved hjemmetrening. Trener du hjemme er du din egen sjef! Du bestemmer selv hvilke sanger som skal spilles på musikkanlegget, du velger fritt temperaturen om du er varm eller kald. Du står fritt til å se på nyheter, underholdning, eller bruke ditt eget toalett i pausene. Om du har på deg treningstøy eller undertøy er det ingen som bryr seg om. Du kan også dele opp økten mellom de ulike gjøremålene dine slik at det passer timeplanen din. Har du en romaskin, tredemølle, eller en spinningsykkel kan du jo like godt bruke den mens du ser på favorittprogrammene dine.

Men best av alt, du unngår dørstokkmila! På dager du har lite tid slipper du å bruke titalls minutter på å ta deg til treningssenteret. Er du allerede hjemme er det bare å sette i gang. En god økt trenger ikke å ta mer en 20-30 minutter og det finnes mange øvelser man kan gjøre uten ekstra utstyr. Hvis du bestemmer deg for å gå til innkjøp av treningsutstyr har vi et par produkter å anbefale som kan brukes til utallige øvelser;

  • Treningsmatte
  • Slynge/TRX
  • Treningstrikk med forskjellige styrker
  • 5kg og 10 kg manual, eller kettlebell

Da har du endelig bestemt deg for å ta en hjemmeøkt. Du har skiftet over til noe komfortabelt og du har satt på litt energigivende musikk i bakgrunnen. Det eneste som mangler nå er et enkelt treningsprogram som gir kroppen din nok belastning for å bli sterkere og mer utholdende!

Ukas treningsøvelser

Varighet: 30 minutter

Oppvarming: Det er alltid viktig med en god oppvarming. Du har to typer; generell og spesifikk oppvarming. Den generelle er for å få opp temperaturen og bli varm og bevegelig i hele kroppen. Den spesifikke oppvarmingen tar for seg de muskelgruppene, senene og leddene som skal trenes i en spesifikk øvelse. Eksempel på generell oppvarming kan være å gå/trippe rundt i stua. En type spesifikk oppvarming kan være push-Up på knærne før en vanlig Push-Up.

Generell oppvarming (5min). Tripp på tærne med høye kneløft, strekk hendene opp i taket som om du skal ”plukke epler”. Denne oppvarmingensøvelsen er sammensatt av tre enkle øvelser og varmer opp legger, knær, hofter, rygg og skuldre/armer.

Gjøres i 1 ½ min, 3 ganger med en liten pause i mellom hver gang.

Styrkeøvelsene

Dype utfall: 10-15 repetisjoner 3 ganger. 30 sekunder pause mellom hvert sett.

Supermann: 10-15 repetisjoner (på hvert bein/arm) 3 ganger. 30 ganger pause mellom hvert sett.

Push-Up: Gjennomføres på knærne, eller vanlig måte. Så mange repetisjoner man klarer 3 ganger. 1 minutt pause mellom hvert sett.

Tåhev: 20-30 repetisjoner 3 ganger. 30 sekunder pause mellom hvert sett.

Du kan gjerne gjennomføre alle øvelsene etter hverandre uten pause slik at økten blir mer effektiv. Kan også gjennomføres som sirkeltrening der hver øvelse er en ”post” så rullerer du mellom postene til du har tatt alle øvelsene 3 ganger. For å se filmklipp med forklaring til alle øvelsene søk opp Livsstilspedagogene på Facebook, eller Instagram. Det er mye lettere å gjøre øvelsen rett hvis man ser en filmsnutt i forkant!

Ønsker du hjelp til å starte med treningen, eller har du spørsmål til oss? Send oss en mail på post@livsstilspedagogene.no

Vi ønsker deg en riktig sprek uke med mye bevegelse og moro!

Flere tips fra Livsstilspedagogene finner du her!

Send inn tekst og bilder «

Dette er din avis - skriv om det som opptar deg i nærområdet og del det med andre. Stort eller smått - det er plass til alt!

Artikkeltags