– Alt gikk etter planen da vi støpte nye Østensjøveien bru i starten av mars. Nå står brua trygt på egne ben, og vi kan rive forskaling og reis som var nødvendig i byggeprosessen, sier prosjektleder Henning Johnsen i Sporveien.
Det innebærer en ny kort periode med stenging av veien for biler og busser. Dette skjer fra natt til torsdag 30. mars, så du må finne en alternativ rute til jobben både torsdag og fredag denne uken. Arbeidene vil pågå utover helgen, og Østensjøveien åpnes igjen når arbeidene er utført.
– Det er litt vanskelig å si akkurat hvor lang tid arbeidet vil ta. Men vi er trygge på å ha fullført innen mandag morgen, sier Johnsen.
Bilistene får samme omkjøring som sist veien ble stengt under støpingen av brua. Men den gangen var veien også sperret for syklister og gående – slik blir det ikke denne gangen. Myke trafikanter vil kunne komme forbi i en passasje rett på siden av Østensjøveien. Du bør uansett beregne noen minutter ekstra, oppfordrer Sporveiens prosjektleder.
Fakta om fornyelsen av Østensjøbanen
- T-banestrekningen mellom Brynseng og Hellerud T-banestasjoner fornyes med ny T-banetrasé, ny tunnel og to nye bruer
- Bakgrunnen for oppgraderingen av Østensjøbanen er at T-banestrekningen Etterstad–Hellerud har en nesten hundre år gammel infrastruktur, inkludert to bruer som er på slutten av sin levetid.
- Gamle Bryn bru ble heist vekk i oktober 2022. I februar 2023, etter bygging av nye søyler og landkar, heises ny bru inn
- Den bratte og kurvede T-banetraseen mellom Bryn bru og Hellerud er opprinnelig en tidligere trikketrasé beregnet for helt andre hastigheter enn dagens, og ikke minst fremtidens T-banedrift
- Høsten 2021 startet arbeidet med å fornye strekningen Etterstad–Hellerud på Østensjøbanen
- Byggingen av den nye T-banetunnelen startet i april 2022
- September 2023 er T-banetunnelen og -traseen som helhet planlagt å være ferdig
- I siste del av 2023/2024 vil det bli utført eventuelle etterarbeider
- Les mer om arbeidene på Østensjøbanen på prosjektets informasjonsside på Sporveien.com
Traseen tar form
Når reisverket er nede, vil man for alvor kunne se den nye traseen som T-banen vil gå i, opp mot nye Hellerudtunnelen, forteller prosjektlederen.
– Kurvatur og stigning vil ved åpning til høsten være mye bedre tilpasset moderne T-banetog enn den gamle trikkelinjen fra 1920-tallet, og farten vil øke, sier prosjektlederen i Sporveien.
Det blir arbeider i påsken som også vil påvirke trafikken i Østensjøveien, men i mindre grad.
– Skjærtorsdag stenger vi ett kjørefelt i Østensjøveien for å støpe dekke på Bryn bru som ble heist inn i februar. Det er på en helligdag og vil berøre få reisende.
Det gjenstår noen få stenginger av Østensjøveien etter denne helgen. Blant annet må den gamle Østensjøveien bru ved rundkjøringen rives nærmere sommeren, noe som medfører stengning noen dager.
– Akkurat når det skal skje er ikke bestemt ennå, men vi gir beskjed til de reisende før det skjer.

Om seks måneder skal den nye Østensjøbanen stå klar - nå er den nye broen støpt

Foreslår at man må betale for å stå langs veien: – Det er så uoversiktlig at barn risikerer å bli påkjørt
