Det ble klart på en prisutdeling mandag kveld.
– Dette er overveldende og en stor seier for Nordstrands Blad. Tusen takk til juryen som har sett arbeidet som er lagt ned for å løfte lokalavisen, sier ansvarlig redaktør og daglig leder i Nordstrands Blad, Kristin Stoltenberg.
Det var påmeldt 172 bidrag til de redaksjonelle prisene for 2021 i Amedia. Det er seks ulike kategorier og Nordstrands Blad var finalist i tre av disse, deriblant hovedkategorien Årets Mediehus. Her konkurrerte avisen mot Halden Arbeiderblad, Sogn Avis, Østlands-Posten og Telemarksavisa.
Sterk kundevekst
Juryen la vekt på at Nordstrands Blad bruker innsikt fra Amedia og gjør den til sin, for å sikre fart samtidig som redaksjonen leverer på samfunnsoppdraget. Avisen engasjerer og bygger lokal identitet og har hatt en sterk kundevekst.
Nordstrands Blad har vært opplagsvinner de to siste årene. I tillegg er tallet på abonnenter som leser minst én sak digitalt daglig mer enn doblet på ett år.
– Stor takk til leserne våre. Det er fantastisk å se hvordan stadig flere leser oss. Denne prisen forplikter og vi lover å gjøre alt vi kan, for å lage en enda bedre avis for nærmiljøet, sier Stoltenberg.
Hun er overbevist om at det gode kollegiale samholdet og evnen til å dra i samme retningen er noe av årsaken til suksessen. I Nordstrands Blad ligger ikke strategien i en skuff. I stedet er den en levende del av hverdagen.
– Hurra for de bra folkene i redaksjonen vår! De fortjener virkelig all den hederen som nå kommer deres vei. Jeg er utrolig heldig som får være deres leder, sier Kristin Stoltenberg.
To priser på kort tid
I slutten av august ble Nordstrands Blad kåret til Årets lokale nyhetsnettsted av Mediebedriftenes Landsforening (MBL). I tillegg fikk avisen en excellence for Årets lokale nyhetsdekning: «Da Norge stengte – rapport fra et hardt rammet sykehjem.»
Denne gang er prisutdelingen blant mediehusene i Amedia. Konsernet eier blant annet over 80 lokalaviser og Nettavisen.
Juryen har bestått av Stig Finslo, direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia, Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund, Eivind Fjellstad, kommunikasjonssjef i Fredrikstad kommune, Eivor Jerpåsen, redaksjonell utviklingssjef, Tord Selmer-Nedrelid, leder lyd og videoutvikling, og Hallgeir Westrum, kommunikasjonssjef. De tre siste er alle ansatt i Amedia.
Nordstrands Blad vant prisen for årets lokale nyhetsnettsted
