Nylig ble de offisielle lesertallene for norske aviser lagt frem, med 33 prosent økning for Nordstrands Blad på ett år. Tirsdag 20. september ble opplagstallene for norske aviser lagt frem, og også disse tallene viser fortsatt fremgang for lokalavisen for Nordstrand. Østensjø og Søndre Nordstrand bydeler.

Det heldigitale opplaget har økt med 8,2 prosent det siste halvåret. På ett år er oppgangen 14,9 prosent.

Tallene viser at veksten er digital - nå leser 60 prosent av avisens abonnenter de lokale nyhetene på nett. Tallet på de lojale papirleserne er stabilt.

- Nå er vi både glade og stolte, at veksten fortsetter år etter år er skikkelig gøy! Vi jobber knallhardt for å gi leserne en avis som informerer, engasjerer og bygger lokal identitet, og de gode opplagstallene betyr jo at stadig flere folk i nærmiljøet ser nytten og gleden av å følge med på noblad.no, som inneholder så mye mer enn det vi får plass til i den ukentlige papiravisen, sier konstituert redaktør Nina Schyberg Olsen.

- Dette motiverer oss til å stå på i kampen om folks leservaner, men det forplikter selvfølgelig også. Tusen takk til alle som leser oss og som ser verdien og viktigheten av å abonnere på lokalavisen!

Ifølge Medietall.no er Nordstrands Blad på topp ti over aviser med størst opplagsvekst prosentvis fra første halvår 2021 til første halvår 2022:

Nordstrands Blad har nå 7344 abonnenter, det er 955 flere abonnenter enn på samme tid i fjor.

Nordstrands Blad ble i fjor kåret til Årets lokale nyhetsnettsted av Mediebedriftenes Landsforening (MBL), samt Årets mediehus i Amedia. Også i år er avisen blant kandidatene til sistnevnte pris.

Stabil vekst for lokalavisene

Opplagstallene viser at de 73 lokalavisene med mellom 4000 og 9999 i opplag sikrer seg flere abonnenter, og går frem med 1,7 prosent i perioden.

Samtidig utgjør det heldigitale opplaget for denne gruppen for første gang over halvparten av totalopplaget. De mindre lokalavisene holder opplaget relativt stabilt siden fjoråret, står det i pressemeldingen fra MBL.

Totalopplaget for norske aviser har økt med 0,8 prosent fra første halvår 2021 til første halvår 2022, viser tallene. Til sammenligning har opplaget i samme periode de tre foregående årene økt med mellom tre og fire prosent.

– Veksten vi har sett de siste årene avtar nå. Sammenlignet med utviklingen fra 2020 til 2021 er den heldigitale veksten omtrent halvert, og med økte kostnader for folk flest, går flere mediehus nå en mer usikker tid i møte, sier Randi S. Øgrey adm.dir. i MBL.