Nye opplagstall for norske aviser: Nordstrands Blad er en av vinnerne

SÆTER: Nina Schyberg Olsen, Kristin Stoltenberg, Øystein Eian, Kristin Trosvik, Martin Thorland Jutkvam og Inger Janne Bugjerde i Nordstrands Blad gleder seg over fremgangen.

SÆTER: Nina Schyberg Olsen, Kristin Stoltenberg, Øystein Eian, Kristin Trosvik, Martin Thorland Jutkvam og Inger Janne Bugjerde i Nordstrands Blad gleder seg over fremgangen. Foto:

Opplagsveksten fortsetter. Nordstrands Blad har økt opplaget med 11,1 prosent det siste halvåret.

DEL

NORDSTRAND: - Vi er veldig takknemlige for at stadig flere folk i nærmiljøet leser oss, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Kristin Stoltenberg i Nordstrands Blad.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landsforeningen for lokalaviser (LLA) la onsdag formiddag frem opplagstallene for norske aviser for første halvår av 2020. De viser at den digitale opplagsveksten fortsetter.

- Koronapandemien akselererer det digitale skiftet. Første halvår 2020 passerer vi en milepæl med over én million rene digitalabonnement. Samtidig ser vi at papirkonsumet faller kraftigere enn tidligere, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.

De nye offisielle opplagstallene viser at Nordstrands Blad har et tellende opplag på 5037 i første halvår 2020. Opplaget har økt med 503, noe som er 11,1 prosent mer enn siste halvår i 2019.

– Dette er svært gode tall for oss. De bekrefter at grepene vi gjør for å løfte avisen, er riktige. Jeg er skikkelig stolt av den fine gjengen i Nordstrands Blad. De jobber knallhardt for å gi folk i bydelene våre vesentlig, engasjerende, nær og nyttig journalistikk, sier Kristin Stoltenberg.

REDAKSJONEN: – Jeg er utrolig stolt av den fine gjengen i Nordstrands Blad, sier redaktør og daglig leder Kristin Stoltenberg.

REDAKSJONEN: – Jeg er utrolig stolt av den fine gjengen i Nordstrands Blad, sier redaktør og daglig leder Kristin Stoltenberg. Foto:

Vokser digitalt

Nordstrand Blad skal engasjere og bygge lokal identitet. Avisen har det siste året satset digitalt, og det er også der den kraftige veksten i antall abonnenter er. Stoltenberg mener det er avgjørende i en tid hvor den generelle medie-trenden er at papir faller.

– Annonseinntektene er også under press, og vi må ta igjen dette på andre områder. Vi er helt avhengig av å øke opplaget, og derfor er disse tallene svært gledelige, sier Stoltenberg.

Redaktøren håper nå at enda flere av abonnentene vil bli med på det digitale spranget. Det er fortsatt en del som ikke utnytter hele abonnementet sitt.

– Leser du avisen på noblad.no, eller i nyhetsappen vår, får du et mye større tilfang av lokale nyheter, bildeserier, debatt og artikler, samt direktesendte sportssendinger, sier Stoltenberg.

Hun er klar på at avisen skal vokse ytterligere. Nylig gikk antall rene digitale abonnenter forbi antall komplett-abonnenter. I dag har også tallet på abonnenter vokst med ytterligere 400 siden de offisielle opplagstallene for første halvår 2020.

– Tallene inspirerer til videre innsats, og vi har allerede brettet opp ermene, sier Stoltenberg.

14.400 daglige lesere

Det offisielle lesertallet er på 14.400 lesere for første halvår 2020. Tallet er basert på gjennomsnittlig lesertall per dag. Det måles papirlesere den dagen papiravisen kommer ut. I tillegg måles nettlesing. Dette er en nedgang fra forrige måling.

– Tidligere hadde Nordstrands Blad flere gratisutgaver på papir i året enn i dag, såkalt stordistribusjon. Nedgangen i antall lesere er i all hovedsak knyttet til disse gratisavisene, sier Stoltenberg.

Artikkeltags