Derfor bør du utfordre deg selv til en hvit måned

Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Med et nytt år kommer løfter om nye vaner. Vi skal trene mer og spise sunnere, men hva med alkoholvanene våre? En ny undersøkelse viser at én av fire har vurdert å la være å drikke alkohol over en lengre periode.

DEL

– En sunnere livstil er et mål for mange i begynnelsen av januar, og en pause fra alkoholen bør være et grep folk for å nå målet, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til.

Klarer du å si nei?

Til fotballkampen, etter jobb, når du møter en venn eller alene foran 21-nyhetene – anledningene for et glass alkohol er mange og de er hverdagslige. Pappvinen står for halvparten av vinsalget i Norge, og gjør det svært lett å ta seg et glass eller to.

Men i ny undersøkelse Respons har gjennomført for Av-og-til svarer tilsammen 25 prosent at de har vurdert å kutte ut alkoholen over en lengre periode, i alt fra 1 måned til over 6 måneder.

– Hopp i det! Etter desember har både hodet og kroppen godt av en pust i bakken, sier Eriksrud. 

Stort opprydningsarbeid

Når du rydder ut julen av huset i januar, er det leveren som rydder ut julen av kroppen din. Det er her alkoholen forbrennes, og etter uker med hardt arbeid kan leveren sette pris på en ferie.

Veien til fettlever er nemlig ikke lang, ifølge Folkehelseinstituttet. Tilstanden der fettet hoper seg opp i leveren kan komme etter en lang juleferie med mange alkoholenheter hver dag.

Både kroppen og hodet vil ha godt av en pust i bakken, mener Eriksrud.

– De som gjennomfører en hvit måned vil oppdage at det gir en god helseeffekt. Immunforsvaret vil være sterkere og du vil sove bedre. Er du blant dem som har mer trening som et nyttårsforsett, vil effekten av treningen bli mer stabil uten alkohol, påpeker hun.

Nye oppdagelser

Men hva skjer når den hvite måneden er over? For et par år siden deltok over 800 briter i en studie for å finne ut av dette. 64 prosent av dem klarte å gjennomføre en måned uten alkohol, og seks måneder senere drakk fortsatt over 50 prosent av deltakerne mindre alkohol enn tidligere.

Eriksrud i Av-og-til tror de som har en hvit måned vil gjøre oppdagelser om sitt eget, men også andres forhold til alkohol.

– Vår kultur er rødvinsmarinert. I svært mange situasjoner er det en forventning til at vi skal drikke alkohol. Men ta en periode uten alkohol og tenk gjennom hvorfor du alltid må ta det ene glasset i sofaen eller de fem halvliterne på byen med vennegjengen, sier hun.

Dette kan din hvite måned påvirke

·       Økonomien

Alkohol er dyrt. Drikker du mye på byen forsvinner pengene fort.

·       Immunforsvaret

Forskning viser at immunforsvaret er nedsatt og kroppen mer utsatt for sykdom et helt døgn etter stort alkoholinntak. Vær rustet for den lange vinteren.

·      Treningseffekten

Har du mer trening som nyttårsforsett? Alkohol bidrar til høyere hvilepuls, dårligere balanse og koordinasjon og svekket reaksjons- og konsentrasjonsevne. Den fysiske prestasjonsevnen kan i visse tilfeller bli nedsatt i mer enn 6o timer etter du har drukket.

·       Vekten

Hvis du ikke bytter ut alkoholen med mye sukker er det vanlig at de som har hvit måned går ned i vekt. Jo sterkere drikke, jo flere tomme kalorier er det i et glass med alkoholholdig drikke.

·       Søvnen

Alkohol påvirker REM-søvnen negativt, det stadiet av søvnen som er viktig for at vi skal føle oss opplagte neste dag.

·       Alkoholvanene

Ved å ikke drikke en måned får du et mer bevisst forhold til egen alkoholbruk. Du blir mer oppmerksom på når og hvorfor du velger å drikke. Mange blir overrasket over hvor mange glass de drikker til vanlig. 

·       Positive helseeffekter

Etter en hvit måned opplever mange at de drikker mindre etterpå enn de gjorde før den hvite måneden. Det gir positive helseeffekter. Sykdommer og helsetilstander som har økt risiko ved drikking er blant annet ulike kreftformer, hjerte- og karsykdommer (for eksempel høyt blodtrykk og hjerneslag), leversykdom og demens. 

Har du noen gang vurdert å la være å drikke alkohol en lengre periode?TotaltMennKvinner
1005484521
Ja, én uke5 %6 %5 %
Ja, én måned10 %13 %8 %
Ja, 2-5 måneder8 %8 %7 %
Ja, over 6 måneder7 %8 %7 %
Ja, av medisinske årsaker (f.eks. graviditet, bruk av medisiner o.l.)20 %6 %33 %
Nei41 %50 %32 %
Drikker ikke alkohol9 %9 %8 %

Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag fra Av-og-til i desember 2018.

1005 respondenter mellom 18 og 86 år er intervjuet.

Grønt – signifikant høyere

Rødt – signifikant lavere

Artikkeltags