Tusenvis demonstrerte mot bomringen

DEMONSTRERTE: Tusenvis av mennesker var møtt fram for å markere sin misnøye med bomring og økning av avgifter i Oslo.

DEMONSTRERTE: Tusenvis av mennesker var møtt fram for å markere sin misnøye med bomring og økning av avgifter i Oslo. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Onsdag demonstrerte rundt 3000 mennesker mot de økte bomtakstene, som har gjort at færre kjører bil i rushtida i Oslo.

DEL

OSLO: 1. oktober ble prisene i bomstasjonene i Oslo satt opp, og det ble innført ekstra avgift for passering i rushtiden om morgenen og ettermiddagen.

Les flere saker om bomringen i Oslo her!

Minus 5,3 prosent om morgenen

Tall fra Fjellinjen viser at trafikken er redusert med 5,3 prosent i rushtiden om morgenen i oktober, sammenlignet med oktober i fjor.

Til gjengjeld ser det ut til at flere velger å kjøre ekstra tidlig, før rushtidsavgiften trer i kraft. Trafikken har økt med 6,4 prosent i halvtimen mellom klokka 6 og 6.30.

Totalt har trafikken gjennom bomstasjonene blitt redusert med 4,4 prosent etter at de tids- og miljødifferensierte takstene ble innført for en måned siden.

Fra 1. oktober koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden på hverdager mellom klokka 6.30 og 9 og på ettermiddagen mellom klokka 15 og 17.

Utenfor rushtiden, i helger, helligdager og i juli er prisen 44 kroner for bensinbiler og 49 for dieselbiler per passering.

LES OGSÅ:

Nå blir det dyrere å kjøre inn til Oslo

1. oktober blir det dyrere i bomringen

Rundt 3000 demonstrerte

Fra 2019 er det planlagt omtrent 60 nye bomstasjoner i Oslo. Byrådet begrunner tiltaket med at store områder av byen i dag slipper unna bomavgifter.

LES OGSÅ: Her vil de ha nye bommer

Onsdag ettermiddag var det demonstrasjon mot bompengeøkningen i Oslo.

Aksjonen startet foran Oslo rådhus klokka 16 og fortsatte mot Stortinget. Politiet på stedet anslår at rundt 3.000 mennesker møtte opp.

I tillegg har nå over 35.000 mennesker signert et opprop på minsak.no mot økte bomtakster.

Miljøfartsgrense

For bilførere i Oslo-området er det også verdt å merke seg at miljøfartsgrensa innføres igjen fra 1. november. Da settes fartsgrensen ned flere steder for å redusere mengden svevestøv som produseres og virvles opp.

– Selv en så liten fartsendring gir en målbar effekt på luftkvaliteten i Oslo. Miljøfartsgrensa vil under normale forhold bidra til fem færre døgn der grenseverdien av svevestøv overskrides. Vanligvis er det mer enn 20 døgn som overskrider dette nivået, mens lovverket tillater 30, sier Ida Nossen, fagansvarlig for luftkvalitet i Statens vegvesen Region øst.

FLERE SAKER FRA NORDSTRANDS BLAD:

Dette er "Oppsal-ulvene"

Vil at Oslo kommune skal kjøpe opp to tomter ved E6 i Skulleruddumpa

Trafikkaos på Ytre Ringvei - ikke ferdig før til sommeren

Artikkeltags