Nå blir det dyrere å kjøre inn til Oslo

TRAFIKKTILTAK: Dyrere og miljørettede bomtakster skal gjøre det mindre attraktivt å kjøre bil i Oslo - og forbedre osloluften. Arkivfoto: Nina Schyberg Olsen

TRAFIKKTILTAK: Dyrere og miljørettede bomtakster skal gjøre det mindre attraktivt å kjøre bil i Oslo - og forbedre osloluften. Arkivfoto: Nina Schyberg Olsen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Søndag økes bomtakstene, og flere endringer er på vei.

DEL

OSLO: Nå blir det dyrere å kjøre inn i hovedstaden i rushtiden enn ellers. Målet er å få flere til å reise kollektivt, men Oslo og Akershus krangler om priser.

LES OGSÅ: 1. oktober blir det dyrere i bomringen

Miljøpartiet De Grønne (MDG) har gått i bresjen for endringene, som partiet mener er helt nødvendige.

– Dette er den største miljøreformen i Oslo siden bomringen ble etablert, sier partiets frontfigur Rasmus Hansson til NTB.

Han kaller prisøkningen en «kjempegulrot» for elbilistene, for dem som er lei av kø og vil komme seg raskere til jobb kollektivt og for næringsdrivende som er avhengig av bil.

– Med de nye bompengene blir det mindre kø, bedre plass på veien og bedre byluft, sier Hansson, som kaller bompengene et spleiselag for en bedre by.

LES OGSÅ:

Byrådet vil gi 30 millioner til spleiselag for å løfte Oslo sør

Vil rehabilitere brannstasjonen på Kastellet

Flere endringer på gang

De neste to ukene skjer en rekke endringer i transportsystemet i Oslo og Akershus:

* Fra 1. oktober koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg.

* Det innføres samme dag en ny miljødifferensiering i bomringen for lastebiler som forurenser mye.

* 1. oktober får bussen bedre plass når det ene av dagens tre kjørefelt på E18 mellom Lysaker og Sandvika vest for Oslo som en prøveordning gjøres om til kollektivfelt.

* 8. oktober sjøsettes en ny satsing på buss, trikk og T-bane i Oslo og Akershus, med hovedvekt på de store innfartsårene til hovedstaden. Helårseffekten av satsingen er 165 millioner kroner. Målet er flere reisende og bedre plass.

LES OGSÅ: Sjekk om ruteendringene gir deg ny reisehverdag

Ifølge Østlandssendingen vurderer Oslo kommune også å innføre en forurensingsavgift for lette dieselbiler, hvis man skal klare å forbedre osloluften innen 2020.

Kraftig økning i bommer

Lenger fram i tid planlegges det en større utvidelse av bomringsystemet.

LES OGSÅ: Se hvor i distriktet vårt de vil de ha nye bommer

Fra 2019 vil det komme omkring 60 nye bomstasjoner i indre Oslo. Byrådet begrunner tiltaket med at store områder av byen i dag slipper unna bomavgifter.

Mens inntektene fra bomringen i dag ligger på omkring 2,8 milliarder kroner, ventes de å øke til 4,5 milliarder i 2019.

Inntektene vil Oslo bruke på kollektivinvesteringer, som Fornebu-bane, sentrumstunnel på T-banen, nye trikker og signalanlegg på T-banen, samt nye sykkelveier.

LES OGSÅ: Setter fortetting på vent i Oslo

Omkamp om billettpriser

I avtalen om Oslopakke 3 fra i fjor sommer ble fylkeskommunene Oslo og Akershus enige om bompenger, utbygging av kollektivsystemet og økte priser på kollektivtransport.

LES OGSÅ: Fortsatt langt frem for Manglerudtunnelen

Men nå vil det rødgrønne byrået ha omkamp om det siste punktet. I sitt ferske budsjettforslag for 2018 legger byrådet nemlig 141 millioner kroner på bordet for å unngå prisøkning neste år.

LES OGSÅ: Nå legges budsjettforslaget for 2018 frem

I Akershus er det bred skepsis mot å gå bort fra avtalen om økte billettpriser.

– Vi står på den avtalen, og det oppfordrer jeg byrådet til å gjøre også, sier fylkesordfører Anette M. Solli (H) til Aftenposten.

Arbeiderpartiets gruppeleder i Akershus, Tonje Brenna, sier en prisøkning ikke er ønsket, men nødvendig, fordi man trenger penger til å investere i infrastruktur og et bedre tilbud.

– Dette er en ganske original måte å prøve å komme vekk fra det som er avtalt gjennom Oslopakke 3-forhandlingene, sier hun til avisen om Oslo-byrådets utspill.

MDGs Rasmus Hansson mener Oslo og Akershus faktisk har råd til å droppe den avtalte prisøkningen, fordi Ruter opplever kraftig passasjervekst og går med store overskudd.

MDG håper nå at Venstre i Akershus, som Høyre og Frp er avhengig av for å få flertall, bestemmer seg for å ta kampen mot økte billettpriser.

Lettere å velge sykkel eller kollektivt

I tillegg til å gå imot økte billettpriser, foreslår byrådet i budsjettforslaget for 2018 også å styrke tilskuddet til Ruter med 528 millioner kroner i økonomiplanperioden 2018-2021.

De har også varslet utbygging av 1.500 ladestasjoner for elbiler og støtte til utbygging av inntil 8.000 ladepunkter i borettslag. Neste år skal det også bygges 12 kilometer ny sykkelvei, og de satser ekstra for å gjøre det enklere å sykle om vinteren.

– Byrådet gjør det stadig lettere for byens innbyggere å velge kollektivt, sykle eller gå til skole og arbeid. Det gir færre køer, bedre byluft og lavere klimagassutslipp, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

(©NTB)

LES OGSÅ:

Nå skal Oslo få bedre gatelys

Junkfood gjør fuglene ved Østensjøvannet landfaste

Tapte flybusskampen

Seks lokale fjes på Stortinget

Foreslår gratis AKS i Østensjø

Vil gi penger til skoler som sliter

Artikkeltags