Snart kan du kjøre gjennom det nye tunnelløpet

ÅPNER SNART: Prosjektleder Hilde Ulvik står her foran det sørgående løpet av Brynstunnelen (retning mot Ryenkrysset) som snart gjenåpnes for trafikk. Da skal det nordgående løpet (i bakgrunnen) stenges for trafikk frem til gjenåpningen i juni. ALLE FOTO: AINA MOBERG

ÅPNER SNART: Prosjektleder Hilde Ulvik står her foran det sørgående løpet av Brynstunnelen (retning mot Ryenkrysset) som snart gjenåpnes for trafikk. Da skal det nordgående løpet (i bakgrunnen) stenges for trafikk frem til gjenåpningen i juni. ALLE FOTO: AINA MOBERG

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Innen en måned åpner Brynstunnelens sørgående løp for trafikk. Da stenges det andre løpet.

DEL

BRYN: Statens vegvesen er nå inne i siste fase med å pusse opp den 270 meter lange Brynstunnelen fra 1970. Frem til sommeren 2017 vil kapasiteten i tunnelen fortsatt være redusert med femti prosent.

Prosjektleder Hilde Ulvik forteller at arbeidet er i rute.

– Vi er sikre på å gjenåpne hele tunnelen i juni. Da skal vi ha en større sommerstengning av Ekeberg- og Svartdalstunnelen. Brynstunnelen må være ferdig før det, sier hun.

LES FLERE SAKER OM BRYN HER

(Se flere bilder nederst i saken)

Eget bygg for strøm

Når bilistene snart får kjøre gjennom det nyrehabiliterte løpet vil de se at både gulv, vegger og tak er byttet ut. Likeledes alt det elektriske og ventilasjonen.

Det er laget et stort, skjult sedimentbasseng for å samle opp vann og olje, ny nødutgang over i motgående løp og hele tunnelen er nå brannsikker.

– På broen over Østensjøveien er vi straks ferdige med det store grå bygget som inneholder strøm og alle systemene som trengs for å styre det nye tunnelløpet. Bygget tas i bruk når vi åpner det sørgående løpet for trafikk, sier Hilde Ulvik.

– I selve Østensjøveien har vi byttet rekkverk og muren er påkjøringssikret. Frem til midten av januar blir den igjen enveiskjørt med lysregulering slik at vi får utbedret rekkverket på den andre siden også. sier Ulvik.

LES OGSÅ:

Dette ble solgt for 12 millioner!

Klager på at de ikke får lagre betong ved E6 på Abildsø

Mangler fakta

– Mange synes det tar lang tid å oppgradere Brynstunnelen?

– Det er rett og slett fordi det er Oslos eldste tunnel. Det er benyttet en annen byggeskikk, og den er bygget på arbeidstiltak. Det er magert med dokumentasjon, og selv om tunnelen er kort tar det dessverre ikke kortere tid å rehabilitere den, sier prosjektleder Ulvik.

For å fremskynde arbeidet noe, har man ved enkelte anledninger benyttet seg av døgnarbeid.

– Den siste tiden har vi malt og gjort elektroarbeider nattetid, men for øvrig har vi strenge støytiltak å forholde oss til mellom klokken 23 og 06.00, sier Ulvik.

LES FLERE SAKER OM E6 HER!

Lette etter sprengstoff

Statens vegvesen har også støtt på enkelte problemer underveis.

– Ja, det har vært noen utfordringer. Blant annet måtte vi bruke Forsvarets hunder for å lete etter sprengstoff. Vi fant ikke noe. En annen utfordring har vært å bygge det nye taket over der det tidligere var åpent ned til trafikken i motgående løp, sier Ulvik.

LES OGSÅ:

Nå får enda flere flybuss rett utenfor døren

Skal det være en flytende enebolig?

Barn innrømmer å ha tent på storbrann

Trafikale tiltak

Selv om tunnelprosjektet har ført til trafikale problemer, sier Hilde Ulvik at hun ikke har fått mange klager.

– Vi har kø. Det var forventet. Jeg er mer bekymret over bilistenes kreativitet når det gjelder å bruke omliggende veier. For å bøte på dette har vi gjort noen tiltak i Abildsøkrysset og tre steder ved Østensjø skole. Det dreier seg om opphevede gangfelt, innsnevrede kryss og fartshumper, sier hun.

LES OGSÅ:

Her kommer de nye, røde sykkelfeltene

Gjør Østensjøveien tryggere

Fikk foten overkjørt

Hun har til slutt en oppfordring til alle bilistene som nå ferdes i området rundt Brynstunnelen:

– Ta hensyn til trafikkdirigentene! Vi har hatt mange nestenulykker, nylig fikk en av dirigentene foten overkjørt av en bil. Husk at trafikken flyter bedre ved bruk av dirigenter enn om vi setter opp trafikklys, sier Ulvik.

– Heldigvis holder 97 prosent av bilistene seg til reglene, men det merkes med de tre prosentene som ikke gjør det, legger hun til.

LES OGSÅ:

Stenger E6 for å bytte tunnelløp

Flere kjører Ytre Ringvei/Hellerudveien

Én god grunn til at kaoset uteble da Brynstunnelen stengte første gang

Fin flyt gjennom Brynstunnelen - hold deg på E6!

Vær forberedt på bilkø og kaos på Bryn

Snart stenger Brynstunnelen

Artikkeltags