Slik endret vi reisevaner under stengingen av Brynstunnelen

Brynstunnelen ble rehabilitert i en lang periode. Nå er tunnelen på E6 åpen igjen.

Brynstunnelen ble rehabilitert i en lang periode. Nå er tunnelen på E6 åpen igjen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Trafikantene gjorde ulike tilpasninger og forsinkelsene økte på berørte deler av veisystemet, men alt i alt har det "gått ganske bra", ifølge forskningsrapport.

DEL

BRYN: Trafikken i Brynstunnelen ble drastisk redusert i periodene kun to av fire felt var åpne, viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt. I rushtiden kjørte 3400-4900 færre biler gjennom tunnelen, en nedgang på 24-41 prosent.

LES FLERE SAKER OM BRYNSTUNNELEN HER

– Trafikantene har tilpasset seg å velge andre ruter, andre transportmidler, andre reisetidspunkt og ved hyppigere bruk av hjemmekontor, skriver forskerne i sammendraget av rapporten.

Denne uken kom den første av flere rapporter fra Transportøkonomisk institutt (TØI) om påvirkningene stengingen av Brynstunnelen på E6 hadde på den øvrige trafikken i området.

Les hele rapporten her

Biltrafikken, sykkeltrafikken og kollektivtrafikken i området er blitt telt og sammenlignet med tidligere tidspunkter.

Rapporten tar for seg normalperioden forut for stengingen i februar i fjor, og frem til november i fjor. Sluttrapporten for hele perioden vil først komme i 2019. Aud Tennøy har vært forskningsleder.

LES OGSÅ:

Bryn som nytt knutepunkt på høring

Skal bygge sykkelfelt og rundkjøring i Langbølgen

Mange endret reisemønster

Trafikktellinger fra andre hovedfartsårer viser at flere likevel kjørte bilen, men valgte andre veier.

Det var en økning i trafikken på E6 Svartdalstunnelen, E6 Helsfyr i morgenrushet og E18 Kongshavn.

Det var en reduksjon i trafikken på E6 Skullerud og E6 Helsfyr i ettermiddagsrushet.

Lokalveiene fikk mindre økninger, illustrert ved at 314 flere kjøretøy kjørte Østensjøveien i løpet av perioden. Denne veien var også stengt i perioder.

TØI peker på at resultatene fra rapporten viser at en del av dem som vanligvis kjører bil, har byttet til andre transportområder.

Kollektivandelen gikk opp med fem prosentpoeng, sykkelandelen med fire-seks prosentpoeng.

– Tilpasningene har bidratt til at forsinkelsene og ulempene er blitt mindre enn de ellers ville blitt, oppsummerer forskerne.

LES OGSÅ: Trapper opp arbeidene i Ekebergveien

Konklusjon

I rapporten oppsummeres det med at halvering av kapasiteten i Brynstunnelen ikke har gitt store konsekvenser. Trafikantene har gjort ulike tilpasninger, og forsinkelsene har økt på berørte deler av veisystemet, men alt i alt har det "gått ganske bra". Det rapporteres ikke om kaos, krise eller utålelige forhold, heter det i rapporten.

FLERE SAKER FRA NORDSTRANDS BLAD:

Kongelig båttur

Se bilder fra Skøyenkvelden 2017

Sikter seg inn mot Stortinget

Artikkeltags