Ruller den første elbussen ut i vårt distrikt

ROSENHOLM: Akurat nå er elbussen på Unibuss’ garasje på Rosenholm hvor den klargjøres for Oslo-veiene. Foto: Unibuss

ROSENHOLM: Akurat nå er elbussen på Unibuss’ garasje på Rosenholm hvor den klargjøres for Oslo-veiene. Foto: Unibuss

I forrige uke mottok busselskapet Unibuss den første av to elbusser som skal testes på busslinje 74.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

MORTENSRUD/NORDSTRAND: Bussen ankom hovedstaden tirsdag 31. oktober, og klargjøres nå for testkjøring på linje 74 i løpet av et par uker. Etter testkjøringen slippes de reisende om bord.

Unibuss skal i første omgang kjøre to elbusser på linje 74 som kjører fra Mortensrud gjennom Bydel Nordstrand til Vika. Linje 74 har en trasé på rundt 15 km hver vei. Det innebærer at bussene må lades i hver ende av traseen.

LES OGSÅ: Snart kommer elbussene til Nordstrand

Testperioden

- Dette er jo et prøveprosjekt, så før vi slipper passasjerer ombord skal vi teste blant annet stabiliteten og batterikapasitet. Hvor lenge testperioden vil vare, avhenger av resultatene og når vi får de nødvendige tillatelsene til å montere ladestrukturen på endestasjonene, sier Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Unibuss.

Men på garasjen på Klemetsrud etableres det ladestasjon denne uken. Når dette er klart vil bussene være kjørbare og klare for testing.

- Vi håper å kunne ta med passasjerer rundt nyttår, sier Østby.

LES OGSÅ: Sjekk om du får ny reisehverdag

Samle erfaring

– Elektriske busser er fremtidens bussløsning, og vi ser frem til å ønske de reisende i Oslo velkommen ombord i disse svært miljøvennlige og stillegående bussene, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Totalt skal det kjøres seks elbusser i Oslo i tiden fremover, også busslinjene 31 og 60 skal være med på testingen som er et prøveprosjekt i regi av Ruter.

Målet er å samle erfaringer med elektrisk bussdrift før en stor utrulling av batteridrevne busser.

LES OGSÅ: Endelig buss til Seterbråten

Blir snart å se i bybildet

De to elbussene som skal benyttes på linje 74 er 12 meter lange og skal lades opp med 300 kilowatts pantografer på endestoppene på Mortensrud og Vika.

Disse ladestasjonene er seks ganger så kraftige som vanlige ladestasjoner til elbiler og gjør at bussene er fulladede og klare for avgang i løpet av fem til åtte minutter.

Det etableres ladestasjon på Mortensrud og i Vika samt depotlading på garasjen på Klemetsrud slik at bussene kan lade over natten for å balansere batteriene.

Testen som utføres på linje 74 får økonomisk støtte fra ENOVA på inntil 4,6 millioner kroner.

LES OGSÅ: Førerløse minibusser til Oslo

Artikkeltags