OSLO SYD/ØST: Det var i fjor høst at to konkurrerende busselskaper lanserte flybusstilbud i vårt distrikt.

Unibuss og OSL-ekspressen var først ute og lanserte en bussrute fra Leirskallen via Lambertseter, Abildsø og store deler av Østensjø bydel til Gardermoen.

Nor-Way bussekspress startet bussruten FB6 som dekker deler av den samme ruten, men kjører fra Mortensrud via Bøler og Tveita til Oslo Lufthavn.

LES OGSÅ:

Nå kommer to nye lokale flybusser

Nå får enda flere flybuss rett utenfor døra

Unibus utvider ruten

Fra 21. august ble det gjort en endring i Unibuss sitt tilbud.

OSL-ekspressens rute forlenges fra Leirskallen til Mortensrud T som nå blir første stoppested. Følgende nye stoppesteder blir derfor nå betjent: Mortensrud T, Dalsåsen (kun i retning mot Oslo Lufthavn) og Mortensrudkrysset.

- Vi hadde jo bare noen uker etter oppstart 1000 reisende, og vi er veldig fornøyd med. Siden den gang har vi fått flere reisende måned for måned, og antall reisende øker fortsatt litt hver måned. Så vi har tilfredsstillende tall og vi er glade for den positive utviklingen, men vi har fortsatt plass til flere passasjerer. Med denne utvidelsen kan de ledige setene fylles opp med enda flere potensielle kunder, sier Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Unibuss.

– Siden vi startet Østkantens egen flybuss - OSL-ekspressen - i fjor, har vi tilpasset rutetilbudet etter ønsker og forslag fra de reisende selv. Vi er derfor sikre på at dette økte tilbudet fra Mortensrud er etterspurt, sier Østby.

LES OGSÅ:

Endelig buss til Seterbråten

71B kan få utvidet driftstid fra høsten

Fikk bomavslag

Nor-Way søkte ved oppstarten av FB6 om å få kjøre gjennom bommen i Skullerudbakken, men fikk avslag fra Bymiljøetaten. Det er kun ordinære rutebusser, samt nødetater, som får kjøre gjennom bommen er begrunnelsen.

Avslaget ble påklaget i oktober i fjor, forteller Bjørn Østbye i Nor-Way. Han legger ikke skjul på at dette var en strek i regningen. Bussen kjører nå en omvei om Abildsø.

- Klagen på vedtaket er sendt videre til Oslo kommunes klagenemd etter det vi forstår, men vi har fortsatt ikke fått noe svar, sier han.

FB6 kjører nå timesruter i stedet for halvtimes ruter som først planlagt.

(Saken fortsetter under bildet)

 

LES OGSÅ: Bedre hverdag for Oslos kollektivreisende

Under evaluering

- Bomavslaget, i tillegg til at det kom en konkurrent, svekker selvsagt kundegrunnlaget. Derfor er denne ruten under løpende evaluering, det legger vi ikke skjul på, sier Østbye. Han legger til at utvidelsen av Unibus sin rute fra Mortensrud ikke gjør saken bedre.

- Det er så kort siden den ruten ble lagt om så vi har ikke noen tall på hvordan det har påvirket oss. Men trafikkgrunnlaget med to aktører på denne ruten blir utfordrende. Vi ønsker å fortsette ruten, men vi er avhengig av å få dette til å gå rundt, sier Østbye.

Visste du at noblad.no har en egen temaside for buss? Sjekk ut noblad.no/buss