Elbussene er nå satt i rute

FØRSTE REISE: Prosjektleder Jon Stenslet i Ruter sammen med første kunde på elbussen fra Mortensrud, Batool Kashkol.

FØRSTE REISE: Prosjektleder Jon Stenslet i Ruter sammen med første kunde på elbussen fra Mortensrud, Batool Kashkol. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Fra i dag kan du kjøre utslippsfritt på busslinje 74 fra Mortensrud gjennom Bydel Nordstrand og til Vika.

DEL

MORTENSRUD-VIKA: Mandag 18. desember 2017 kunne de første passasjerene sette seg på elbussen som skal kjøre på busslinje 74. Det er Unibuss som står for denne busslinjen og elbussene skal i  første omgang betjene linjen i en testperiode på to år.

Totalt skal det kjøres seks elbusser i Oslo i tiden fremover, også busslinjene 31 og 60 skal være med på testingen som er et prøveprosjekt i regi av Ruter.

- Endelig har vi plugget i stikkontakten på de første elbussene i Oslo, og i dag kom turen til linje 74! Vi er glade for å kunne tilby de reisende et langt mer stillegående og komfortabelt reisetilbud, og håper bussene faller i smak for passasjerene. Unibuss har stor tro på at elbusser er fremtidens kollektivløsning, og ser frem til å få gode erfaringer med drift av elbuss, sier Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Unibuss.

LES OGSÅ: Elbussene har inntatt nabolaget

Godt nytt for naboene

Det er to elbusser som skal betjene linje 74 som kjører fra Mortensrud gjennom Bydel Nordstrand til Vika. Linjen har en trasé på rundt 15 km hver vei. Bussene skal hurtiglades i hver ende av traseen.

- Det er godt å være i gang med testen sammen med Unibuss på linje 74. Her vil vi få veldig relevant læring fra kjøring i bakker opp mot Ekeberg og kjøring i tettbebygd strøk. Naboen til bussholdeplassen på Munkelia var svært glad over å høre at det kommer stillegående busser foran huset deres, sier Jon Stenslet, prosjektleder i Ruter.

LES OGSÅ:

Snart kommer elbussene til Nordstrand

Sjekk om du får ny reisehverdag

Flere elbusser i fremtiden

Den store utrullingen av elektriske busser i Oslo skal skje i 2020.

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, har tidligere uttalt at de forventer at minst 60 prosent av bussene i Oslo by skal være elektriske i 2025.

Ambisjonene er at diselbussene også skal ut av drift innen 2020.

LES OGSÅ: Førerløse minibusser til Oslo

Artikkeltags